"Aina ei ole myötäiset tuulet" - vapaaehtoiset meripelastajat päivystävät

Meri pääsi jääpeitteestään Merenkurkussa jo aikaisin keväällä. Tämä tiesi myös Vaasan Meripelastusyhdistykselle aikaista kauden avausta. Yhdistyksen alukset laskettiin veteen jo viikkoa ennen vappua. Alkukausi on tyypillisesti rauhallisempaa merellä, mutta vauhti kiihtyy kun lähestytään kesälomakautta.

Kotimaa
Wärtsilä Rescue sisältä.
Päivystys alkaa torstai-iltana. Terhi Varjonen / Yle

Vaasan Meripelastusyhdistys päivystää avovesikaudella ympäri vuorokauden. Viikolla ollaan ns.maapäivystyksessä, jolloin lähtöviive on vajaan puolen tunnin luokkaa. Viikonlopun päivystys alkaa perjantaina kello 18 ja päättyy sunnuntaina kello 18. Tänä aikana nelihenkinen miehistö on lähtövalmis Wärtsilä Rescue -aluksellaan heti kun kutsu tulee.

Tänä keväänä kausi pääsi alkamaan erityisen aikaisin. Merellä on ollut kuitenkin vielä melko rauhallista, sillä viileä, tuulinen ja sateinen sää on pitänyt monet veneilijät vielä tiukasti maissa. Mutta poikkeuspäiviäkin on. Yllättäen toukokuun alkupuolella oli muutama tilanne samana päivänä, jossa vapaaehtoisia meripelastajia tarvittiin.

– Keväällä tapahtuu yleisesti teknisiä ongelmia. Koneita ei olekaan huollettu kunnolla ennen kuin lähdetään merelle, tietää päivystysmiehistössä mukana oleva Jonas Nybacka.

Laivapäiväkirja.
Laivapäiväkirja.Terhi Varjonen/Tle

Meripelastusyhdistyksen apua tarvitaan myös silloin tällöin sairaankuljetuksissa. Viime kesä oli yhdistykselle ennätyksellinen jos hoidettujen tehtävien määrää katsoo. Erilaisia tehtäviä kertyi lähes viisikymmentä kun normaalisti niitä kesän aikana on nelisenkymmentä. Sää vaikuttaa suoraan myös siihen, kuinka paljon tehtäviä tulee. Hyvällä säällä liikutaaan vesillä paljon ja aina silloin sattuu ja tapahtuu.

Saaristotukikohdasta evakossa

Vaasan Meripelastusyhdistyksen päämaja sijaitsee aivan keskustan tuntumassa Vaskiluodossa, mutta saaristotukikohta, Dömmerskat, on tärkein. Se on jonkin verran pohjoisempana ja varsinkin myöhemmin kesällä se on sijainniltaan paras, kertoo Mikko Lehtimäki. Hän on huomannut, että kun kesä etenee, alkaa tehtäviä tulla Vaasasta katsottuna pohjoisempaa ja silloin saaristotukikohta on valmiiksi jo selvästi lähempänä. Dömmerskat on kuitenkin vielä pois käytössä, sillä laituri on käyttökelvoton.

Wärtsilä Rescue on reilu 10,5 -metrinen alus.
Wärtsilä Rescue on reilu 10,5 -metrinen alus. Terhi Varjonen/Yle

– Ollaan nyt evakossa täällä Kutterisatamassa, kun meillä on Dömmerskatissa ponttoonilaituri puoliksi uponnut. Se on sellaisessa kunnossa, ettei siihen voi kiinnittyä. Meillä on varainhankinta laituria varten meneillään. Toivotaan, että juhannukseen mennessä siellä olisi jo kelpo laituri, niin saataisiin viikonlopun tukikohta taas käyttöön, kertoo päivystävä päällikkö Pertti Heinonen.

Nyt nelihenkinen miehistö yöpyy Kutterisatamassa, lainaksi saadussa asuntoautossa. Tunnelma on miehistön mukaan tiivis ja lämmin mutta asuntoauto satamassa on parempi kuin ei mitään.

Harrastuksesta elämäntavaksi

Meripelastusyhdistykset Suomessa toimivat pelastustehtävissään viranomaisten johtamina. Miehistöä koulutetaan koko ajan ja suurin osa pelastushenkilöstöstä on myös koulutettu ensivastetoimintaan. Meripelastustoiminta on täysin vapaaehtoista. Se vie mukaan lähteneeltä paljon aikaa mutta se myös antaa. Tommi Tallqvist pohtii miksi hän, kesä toisensa perään on mukana toiminnassa.

Vaasan Meripelastusyhdistyksen päivystävä nelikko.
Viikonlopun päivystävä miehistö Teppo Alalauri, Tommi Tallqvist, Jonas Nybacka ja Pertti Heinonen.Terhi Varjonen/Yle

– Siinä on se, että pääsee merelle ja auttamaan ihmisiä. Ja tietysti tässä on aivan loistava porukka ympärillä.

Muutkin ovat samoilla linjoilla. Teppo Alalaurille meri on aina ollut tärkeä elementti.

– Ihan pikkupojasta asti olen asunut rannikkokaupungeissa, nähnyt merta ja veneillyt. Auttamisen halu on myös yksi iso asia. Tässä voi yhdistää oman veneilyharrastuksen yleishyödylliseen tekemiseen, kertoo Alalauri.

Päivystävälle päällikölle Pertti Heinoselle meri on niin ikään tärkeä mutta hän muistuttaa, että vaikka veneilyyn liitetään helposti mukava sää ja leppoisa tunnelma, ei tilanne aina ole sellainen.

– Aurinko ei aina paista eikä aina ole myötäiset tuulet. Kyllä se haastetta tuo kun lähtee tuonne merelle pilkkopimeässä, vesisateessa, mutta meidän valtakunnallinen koulutusjärjestelmä ja varusteet tuo hyvät puitteet tehdä tätä silloinkin. Hyvillä mielin voi lähteä merille. Tässä on hyvä porukka ja tämä on hyvää vastapainoa työlle, sanoo Heinonen.

Miehistö on yhtä mieltä siitä, että vapaaehtoinen meripelastus ei ole pelkkä harrastus vaan se on elämäntapa.