1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenne

Vandaali vahingoittaa todennäköisimmin Bemaria, Audia tai Mersua

Vakuutusyhtiö Ifin Ylelle kokoaman tilaston mukaan Bemarilla, Audilla ja Mersulla on korkein riski joutua ilkivallan kohteeksi. Liikennepsykologian professoria tilasto ei yllätä.

liikenne
Kuvassa autoon tehtyjä naarmuja
Mercedes Benz ja naarmutettu konepelti.Poliisi

Pelkäätkö, että joku potkii autosi peilin irti, vääntää antennin mutkalle tai naarmuttaa maalipintaa? Jos omistat Bemarin, Audin tai Mersun, sitä todennäköisemmin pelkosi on aiheellinen.

Vakuutusyhtiö Ifin Ylelle kokoaman tilaston mukaan edellä mainituilla automerkeillä on korkein riski joutua tihutyön kohteeksi. If teki tilastonsa jakamalla ilkivaltavakuutuspäätösten määrän vakuutusten määrällä merkkikohtaisesti. Luvuissa on huomioitu tapaukset vuosilta 2012–2014.

BMW:llä riski on suurin, seuraavaksi Audilla ja sitten Mercedes-Benzillä. BMW:n riski joutua ilkivallan kohteeksi on yli kolminkertainen verrattuna pienimmästä ilkivaltariskistä nauttivaan Saabiin.

Helsingin yliopiston liikennepsykologian professoria Heikki Summalaa tilasto ei yllätä.

– Aggressio on tavallisesti kohdistunut näihin automerkkeihin. Jostain syystä se herää esimerkiksi illalla kadulla kävellessä kapakasta tullessa.

Summala miettii, että ilkivalta voi kohdistua juuri tiettyihin automerkkeihin niiden muissa ihmisissä herättämän katkeruuden vuoksi.

– Erot merkkien valikoitumisessa kuvastavat statusta. Auto on liikkuva, julkinen osa ihmisten vaurautta ja onnea. Silloin kun se on Bemari tai urheiluauto, niin silloin se herättää helpommin katkeruutta, jos on frustraatio [turhautuminen] päällä, Summala selittää.

Ilkivaltavahinkotilasto
Yle Uutisgrafiikka

Summala syventää ilkivallan syitä ns. oppimismekanismin kautta.

– Kun esimerkiksi Bemarilla on maine, että sillä ajetaan kovempaa ja otetaan liikenteessä omia oikeuksia, niin silloin siitä ilman muuta syntyy monille sellainen käsitys, että tässä toiset eivät mukaudu sääntöihin. Siitä alkaa herätä pieni, jos ei nyt kateus, niin ainakin tietynlainen asenne näitä autoja kohtaan.

Ainoa tilaston automerkki, joka hieman yllättää Summalan, on Seat. Espanjalaismerkin riski joutua vandaalin rusikoimaksi on neljänneksi suurin.

– Ei ole kovin pitkä aika siitä, kun Seat oli aika tavallinen pikkuauto. Jos kuva ostajien silmissä muuttuu ja käyttäjäkunta alkaa muuttua, niin kyllä se alkaa näkyä tilastoissakin jonkun verran, Summala arvelee.

Summala pohtii, että autoa vandalisoiva ihminen voi ajatella, että on jopa hyväksyttävämpää vahingoittaa juuri tietyn merkkistä autoa.

– Ilkivallan tekijä on nähnyt, kuullut tai lukenut mediasta, että tietyt automerkit herättävät ikäviä tunteita. Hän voi ajatella, että yhteiskunnassa on joukko, joka ajattelee samalla tavalla kuin hän, esimerkiksi että Bemarit ovat jotenkin pahoja.

Lopulta Summala näkee autojen vahingoittamisessa kuitenkin pienemmän pahan.

– Ehkä on parempi vahingoittaa autoa kuin kuljettajaa. Mutta ei tämäkään hyvä tapa ole.

Lue seuraavaksi