Krapulapitsa vai gourmet-annos? – Somessa ruoalla halutaan leikkiä

Sosiaalisen median osalta isointa kasvua tapahtuu keski-ikäisten ja ikäihmisen joukossa. Tekniikkaa hyväksi käyttäen saa rakennettua kiillotetun kuvan itsestään. Oman verkkomaineen rakentaminen onkin hienovarainen prosessi.

ilmiöt
Kuvassa ravintolan ruoka-annos, pekoniin käärittyä hirvenfilettä ja perunamuusia.
Ravintola-annoksella saatetaan haluta antaa itsestä kiillotettu kuva.Anssi Leppänen / Yle

Somessa lisääntyvät ruokakuvat ovat verkkojulkisuuden tutkija Salla Laaksosen mukaan helppo tapa kertoa itsestään.

– Ennenhän esimerkiksi ravintolassa nautitusta ruoka-annoksesta kerrottiin seuraavana päivä työpaikalla tai harrastuksissa. Nyt tekniikka mahdollistaa vastaavan tiedon levittämisen mahdollisimman nopeasti ja laajalle joukolle.

– Ruoka on arkinen, muttei suinkaan kiistaton aihe. Se on keskeinen tapa jakaa ja rakentaa omaa identiteettiä.

Sen hienon ja fiinin ravintola-annoksen rinnalla voidaan jakaa kuvia kämäisistä ruuista. Kuvien kautta jaetaan myös huumoria ja hauskuutta.

Salla Laaksonen

Kivan ravintolan ruoka-annoksella halutaan antaa itsestään kiillotettu kuva, mutta krapulapitsa voi antaa henkilölle harkitun särmän.

– Halutaan jakaa hyviä kokemuksia, joita on sattunut tietyn ruoan äärellä. Se voi olla myös krapulapitsan myötä tapahtuva tunnustus, jolla jaetaan muiden kanssa sitä ei niin hyvää hetkeä, sanoo Laaksonen.

Harkittuja valintoja arjen rakennelmasta

Ruokakuvien kautta tapahtuvan verkkoidentiteetin muodostuminen on kuin hienosyinen rakennelma. Siinä voi olla Salla Laaksosen mielestä myös ironiaa.

– Sen hienon ja fiinin ravintola-annoksen rinnalla voidaan jakaa kuvia kämäisistä ruuista. Kuvien kautta jaetaan myös huumoria ja hauskuutta.

Pitsa pitsalaatikossa.
Krapulapitsasta kuvan jakaminen on tunnustus siitä "ei niin hyvästä" hetkestä.Yle

– On tiedostettua, että se arjen rakentaminen kuvien kautta on harkittua kuvausta koko elämästä. Ruoka on yksi osa sitä. Ihmiset tiedostavat, että somen ruokakuvat ovat oman pienen median ylläpitämistä.

Sosiaalisen median pariin löytävät yhä lisääntyvässä määrin varttuneemmat joukot. Tämä näkyy jaettavien sisältöjen muuttumisessa.

– Arjen ilmiöitä kuvataan yhä laajemmalla rintamalla, yhä kasvavien käyttäjämäärien osalta. Ne ihan varmasti lisäävät variaatioita, sanoo Salla Laaksonen.