Työmatka hoituu, mutta uskaltaako sähköautolla lähteä mökille tai kiertoajelulle Eurooppaan?

Pitkät reissut sähköautolla vaativat tarkkaa etukäteissuunnittelua ja useita lataustaukoja. Parhaimmillaan akku täyttyy kahvipaussin aikana, pahimmillaan latauspisteen tukkii ajattelematon polttomoottoriautoilija. Vertailimme olosuhteita Suomessa ja Keski-Euroopassa.

Kotimaa
Grafiikkaa.
Yle Uutisgrafiikka

Tällä hetkellä sähköautoja on reilu tuhat, suuri osa niistä on työsuhdeautoja. Tyypillinen sähköautoa ajava suomalainen on keskivertoa enemmän ympäristöstä, teknologiasta ja ylipäätään autoista kiinnostunut mies.

– En kuitenkaan sanoisi, että sähköautoilu on elitismiä, vaan pikemminkin järkevää vihreämpää autoilua, sanoo sähköisen liikenteen toimialaryhmän puheenjohtaja Matti Rae Teknologiateollisuus ry:stä.

Suomessa sähköautojen julkinen latauspisteverkko (siirryt toiseen palveluun) ei ole vielä niin kehittynyt, jotta ainoastaan sähköllä liikkuva auto toimisi kaikilla. Suomalaisten suosimissa sähköautossa on useimmiten myös polttomoottori, jolloin puhutaan ladattavasta hybridistä.

Latauspisteitä tulee kuitenkin koko ajan lisää ja autokantakin kasvaa tasaista tahtia. Vuonna 2011 sähköautoja oli Suomessa 56, nyt yli tuhat.

– Puhutaan ennemminkin evoluutiosta kuin revoluutiosta. Sähköautot eivät yleisty kertarysäyksellä. Autojen hinnat laskevat ja automalleja tulee lisää. Tulevaisuus näyttää lupaavalta myös uuden hallitusohjelman valossa, kun veronalennus kohdistuu ensimmäistä kertaa vähäpäästöisiin autoihin, Matti Rae sanoo.

Grafiikkaa
Yle Uutisgrafiikka

.

Grafiikkaa
Yle Uutisgrafiikka

Hybridiautoilija ajaa mökkimatkat polttomoottorilla

Matti Rae autoilee itse kolme vuotta vanhalla ladattavalla hybridillä. Arkiajot hoituvat sähköllä, myös pari kertaa viikossa Porvoosta Helsinkiin suuntatuvat työmatkat.

– Auto latautuu päivän aikana parkkihallissa. Yöllä kotipihassa.

Sähköauton lataaminen kotioloissa onnistuu helpoiten nimenomaan omakotiasujilla. Kantakaupungin kadunvarsipysäköijillä lataaminen voi tuottaa ongelmia, varsinkin, jos esimerkiksi työpaikalla ei ole latauspistettä.

Suurin osa julkisista latauspisteistä sijaitsee pysäköintialueilla ja parkkihalleissa. Näistä latauspisteistä suuri osa on maksullisia.

– Joskus polttomoottoriautoilija saattaa tukkia latauspisteen, kun ajatelee, että "ei siihen kuitenkaan kukaan tule".

Mökkireissut Oulun seudulle Matti Rae ajaa polttomoottorilla.

– Matka on niin pitkä, että vain 10 prosenttia matkasta onnistuu sähköllä. Pitäisi pysähtyä sitten kolmeksi tunniksi lataamaan

Grafiikkaa
Hybridiautoilija Matti Rae ajaa työmatkatsähköllä, mökkimatkat polttomoottorilla.Yle Uutisgrafiikka

.

Sähköauto ja mies laturijohdon kanssa.
Matti Rae ajaa sähköllä myös työmatkat Porvoosta Helsinkiin.

Iiläinen yrittäjä reissaa sähköllä Euroopassa

Pitkä reissu voi kuitenkin onnistua myös ilman polttomoottoria, jos auton akku latautuu nopeasti ja jos akku on tehokas.

Iissä asuva Jari Laakso hurahti vuosi sitten sähköautoiluun, kun hän koeajoi Helsingissä Teslan. Hän hankki auton firmalleen, ja on jo ehtinyt tehdä sähköautollaan kaksi Euroopan-matkaa.

Teslan latausverkko (siirryt toiseen palveluun) on Keski-Euroopassa niin tiheä, että uskalsin lähteä kokeilemaan. Matka sujui ongelmitta.

Sähköautolla liikkumisesta hänellä ei ole mitään huonoa sanottavaa. Kahden viikon Alpeille suuntatuvalla reissulla Jari Laakso ehti ladata autoaan kolmisenkymmentä kertaa, aina ilmaiseksi.

– Latauspisteillä ei ollut ruuhkaa marras-joulukuussa. Akun riittävyyttä joutui miettimään enemmän Suomessa. Latauspisteiden lähellä oli yleensä ravintola, joten lataaminen hoitui ruokatauoilla.

Suomessa Teslan nopeita Supercharge -latauspisteitä on tällä hetkellä kaksi. Ajokilometrejä saa näissä ladattua puolessa tunnissa noin 270.

Arkikäytössä Jari Laakso lataa autoaan kotipihassa, myös työpaikalla on latausmahdollisuus. Lähimmät julkiset latauspisteet löytyvät Oulusta.

Sähköauto on muuttanut Jari Laakson ajokäyttäytymistä.

– Ajan nyt akkua säästääkseni rauhallisemmin kuin ennen.

Grafiikkaa
Jari Laakso reissasi sähköautollaan Alpeille marras-joulukuussa 2014.Yle Uutisgrafiikka
Mies ja punainen Tesla-sähköauto.
Jari Laakso on tehnyt sähköautollaan kaksi Keski-Euroopan reissua.Jari Laakso
Tesla-sähköautoja latauspisteillä.
Hollannissa latauspisteet olivat kovassa käytössä.Jari Laakso