KTP poisti logosta pystyraidan – kannattajat raivostuivat: "En osta yhtäkään fanituotetta"

Veikkausliigajoukkue KTP julkisti viime viikolla uuden visuaalisen ilmeensä ja brändinsä, jonka myötä seuran logoa hieman muutettiin. Tämä ei vannoutuneille faneille maistunut. Toimitusjohtajan mielestä kritiikki kertoo siitä, että seurasta välitetään.

urheilu
KTP:n uudessa logossa on neljä vihreää pystyraitaa, entisen viiden sijaan
KTP:n uudessa logossa on neljä vihreää pystyraitaa, entisen viiden sijaan.Kuvakaappaus KTP:n verkkosivuilta / Yle

Jalkapallon Veikkausliigaan täksi kaudeksi nostettu KTP esitteli viime viikolla seuran uuden brändin. Samassa yhteydessä KTP:n perinteikäs logo koki pienen muutoksen. Kun aiemmassa logossa vihreitä pystyraitoja oli viisi, löytyy niitä uudesta "laihemmasta" logosta enää neljä.

Fanit: Miksi korjata jos ei ole rikki?

KTP-fanit ovat ottaneet muutoksen ristiriitaisesti vastaan. Fanit pitelivät edellisessä kotiottelussa lakanaa, jossa luki "Miksi korjata ehjää?". Sosiaalisessa mediassa tapaus kulkee fanien keskuudessa tunnisteilla #logogate ja #miksikorjataehjää.

– En ole kuullut positiivista kommenttia oikeastaan keneltäkään. Seurakaan ei ole viitsinyt meille perustella, miksi perinteisiin on menty kajoamaan tällä tavalla. Aiemmin keskellä oli vihreä raita, nyt valkoinen. Kaikki ei sitä välttämättä huomaa, mutta ikävästi se pistää silmään. Miksi korjata jotain, joka ei ole rikki, kysyy KTP-fani Pasi Leppänen.

Uusi logo tulee näkymään myös uusissa fanituotteissa, mutta ainakin Pasi Leppänen aikoo kiertää uudella logolla varustetut tuotteet kaukaa. Hän toivoo, että kannattajat ja seura istuisivat vielä kerran yhdessä alas keskustelemaan asiasta.

Toimitusjohtaja: Kritiikki kertoo intohimosta

Brändityöryhmässä oli mukana myös faneja. KTP:n toimitusjohtaja Riku Tapio sanoo, että brändiuudistuksessa lähdettiin selkeyttämään seuran visuaalista ilmettä ja sisältöjä. Fanien kritiikki on kiirinyt myös toimitusjohtajan korviin.

– Muutokseen liittyy aina kaipuuta vanhaan. Toivottavasti tämä kertoo vain siitä, että seurasta välitetään. Muuten tällaisia soraääniä ei olisi kuultu. KTP merkitsee paikallisille paljon.

Logon lisäksi seuran brändissä korostetaan nyt "ahtaajameininkiä". Seuran tiedotteen mukaan "ahtaajat antavat aina kaikkensa, perinteitä ja yhteisöä kunnioittaen".

Kotkalaisjoukkueiden kohdalla on puhuttu jo vuosien ajan "ahtaajafutiksesta", mutta mitä se oikeastaan tarkoittaa?

– Hyvä kysymys. Se on hyvin mytologinen termi jolle jokainen voi antaa oman merkityksensä. Siinä korostuu periksiantamattomuus eli kaikki hiki, veri ja kyyneleet jätetään kentälle. Sen pitää riittää, sanoo toimitusjohtaja Tapio.

*Mikä sinun mielestäsi on niin pyhää ja koskematonta, ettei siihen saa kajota, eikä sitä saa uudistaa tai muuttaa milllään tavalla? *

Onko se kenties Marimekon Unikko-kuosi, Aalto-maljakko vai Muumipeikko? Entä mikä on jo aikansa elänyttä ja kaipaa kunnon tuuletusta?

Osallistu keskusteluun ja kerro meille mielipiteesi. Kerro myös perustelut, miksi haluaisit säilyttää kyseisen asian koskemattomana. Voit vastata myös sosiaalisen median kautta tunnisteella #ylepyhä.