Onko sähköauto päästötön?

Sähköauton päästöt riippuvat siitä millä sähkö on tuotettu. Siksi sähköauto on yhtä päästötön kuin käyttämänsä energianlähde. Jopa kivihiilellä tuotettu sähkö päihittää bensa-auton päästöt.

tiede
Grafiikka sähkö- ja bensa-autojen päästöistä.
Laura Merikalla / Yle

Vaikka sähköautossa ei ole pakoputkea, sähköautoilusta voi silti syntyä päästöjä. Mutta ei tien päällä. Päästöt syntyvät sähkön tuotantovaiheessa, jos syntyvät. Sähköauton hiilidioksidipäästöt riippuvat siis siitä millä auton tarvitsema sähkö on tuotettu.

Suomessa tuotetusta sähköstä suurin osa tuotetaan ydinvoimalla (34,7 prosenttia). Fossiilisten polttoaineiden osuus sähköntuotannosta oli vuonna 2014 reilu 20 prosenttia, josta kivihiilen osuus 12,5 prosenttia. Vesivoimasta alkunsa saa 20,2 prosenttia suomalaisten sähköstä ja biomassasta 16,9 prosenttia.

Sähkön tuotanto aiheutti vuonna 2014 Suomessa noin 140 gramman hiilidioksidin (co2) ominaispäästöt per kilowattitunti (kWh). Kivilhiilellä tuotettu sähkö keskimäärin 600 g/kWh. Ydinvoimasta ei laskennallisesti aiheudu co2-päästöjä, kuten ei myöskään uusiutuvista energianlähteistä, kuten vesivoimasta, tuulesta ja auringosta.

– Pelkällä kivihiililauhteella käyvä auto vastaisi CO2-päästöiltään keskimääräistä suomalaista autoa. Tällöinkin kaikki lähipäästöt jäävät syntymättä ja pienhiukkaset jäävät voimalan suotimiin, eivätkä tule pakoputkesta suoraan kaupunki-ilmaan. Käytännössä pelkän kivihiililauhteen käyttö ei Suomessa ole oikein mahdollista, sen osuus voimantuotannosta on jo hyvin marginaalinen, sanoo Energiateollisuus ry:n neuvonantaja Petteri Haveri.

Sähköauton hyötysuhde polttomoottoria parempi

Sähköauto kuluttaa keskimäärin 0,2 kWh/km sähköä. Kesäaikaan rauhallisesti ajaessa sähköä voi kulua alle 0,15 kWh/km, kun taas talvella lämmityksen viedessä sähköä voi kulutus olla hieman yli 0,2.

Jopa kivihiiliauto olisi päästöissä kilpailukykyinen vaihtoehto perinteiselle polttomoottorille. Tämä johtuu sähköauton ylivertaisesta energiatehokkuudesta.

Petteri Haveri

– Jopa kivihiiliauto olisi päästöissä kilpailukykyinen vaihtoehto perinteiselle polttomoottorille. Tämä johtuu sähköauton ylivertaisesta energiatehokkuudesta. Kun perinteinen polttomoottoriauto menettää lämpönä 70-80 prosenttia polttoaineen energiasta, ovat vastaavat häviöt sähköautossa luokkaa 20 prosenttia, Haveri sanoo.

Sähköntuotannon päästöjä rajataan EU:n päästökiintiöillä. Riippumatta siis sähkönkäytön määrästä, päästökauppasektorin ja erityisesti sähköntuotannon päästöjä alennetaan sovitun ohjelman mukaisesti. Sähkönkäytön lisääminen ei siis kasvata päästökauppasektorin päästöjä, mutta nestepolttoaineiden korvaaminen liikenteessä sähköllä vähentää liikenteen päästöjä.

Yllä olevassa laskelmassa ei ole otettu huomioon sähkön- ja bensantuotannon elinkaarilaskelmia, joissa otetaan huomioon myös muun muassa tuulivoimalan rakennus- tai öljynporauksen päästöt.