Kotimaisen kulutuksen heikkeneminen näkyy – vaateosastoilla ja muuallakin

Sekä päivittäistavara- että vaate- ja muu käyttötavaramyynti laskivat huhtikuussa.

talous
Alennusmyynti vaatekaupassa.
Pukeutumistuotteiden liikevaihto laski yli 25 prosenttia.Petri Ukura / Yle

Päivittäistavaroiden vähittäismyynti laski huhtikuussa yli kaksi prosenttia vuodentakaisesta.

Päivittäistavarakauppa ry kertoo, että sen jäsenyritysten päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli huhtikuussa 1,4 miljardia euroa eli 2,2 prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten.

Päivittäistavaroiden hinnat laskivat huhtikuussa 0,8 prosenttia vuoden 2014 huhtikuusta. Alkoholi ja tupakka kuitenkin kallistuivat 2,1 prosenttia.

Tammi–huhtikuussa päivittäistavaroiden myynti kutistui 0,6 prosenttia vuodentakaisesta, supermarketeissa peräti 3,8 prosenttia.

Pienmyymälöissä, suurissa supermarketeissa ja hypermarketeissa myynti kasvoi viime vuoden alkuun nähden.

Vaate- ja käyttötavaramyynnissä valtava pudotus

Tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto laski huhtikuussa 8,3 prosenttia huhtikuusta 2014. Liikevaihdon arvo oli 554,5 miljoonaa euroa.

Eniten liikevaihto supistui pukeutumisen tuoteryhmässä: laskua kertyi yli 25 prosenttia.

Kaikkiaan käyttötavaroiden liikevaihto näivettyi neljänneksen, mikä on Päivittäistavarakauppa ry:n mukaan ennennäkemätöntä.

Tammi–huhtikuussakin liikevaihto väheni eniten pukeutumisessa. Laskua alkuvuoteen 2014 oli liki yhdeksän prosenttia