Sähköauto kallis ostaa, halpa ajaa – katso vertailu bensiini- ja dieselautoon

Sähkökäyttöinen henkilöauto maksaa helposti 15 000 euroa enemmän kuin vastaava bensa- tai dieselmalli. Ajo sähköllä on kuitenkin huimasti halvempaa kuin polttonesteillä.

Kotimaa
Sähköauton latauspistoke.
Sebastian Kahnert / EPA

Sähkö on Suomessa verotussyistä niin paljon edullisempaa kuin bensiini tai diesel-polttoaine, että sähköautolla ajaa selvästi edullisemmin kuin vastaavalla polttomoottoriautolla. Sähköauton tai sähköä ja bensiiniä käyttävän yhdistelmähybridin etua heikentää kuitenkin suuresti kallis ostohinta. Sähkökäyttöinen henkilöauto maksaa helposti noin 15 000 euroa enemmän kuin vastaava bensa- tai dieselmalli.

Kysymys kuuluu siis: millä kilometreillä edullinen sähköajelu on kuitannut kalliin ostohinnan niin, että siitä eteenpäin sähköautoilusta kertyy silkkaa "nettovoittoa" verrattuna bensa- tai dieselautoiluun? Yle uutiset laati epävirallisen vertailun kulutuskustannuksista. Laskelmassa sata kilometriä taittuu bensa-autolla 7 litralla ja dieselillä 6 litralla. Sähköä kuluu Suomen olosuhteissa 20 kilowattituntia satasella. Bensiinin litrahinta on laskelmassa 1,54 euroa, dieselin 1,34 euroa ja sähkönkulutus on laskettu 12,7 snt/kwh -hinnalla. Taksa on keskihinta sähkölämmitteisissä pientaloissa tällä hetkellä.

Sitten tuloksiin: Sata kilometriä maksaa sähköllä 2,53 euroa, siis vain neljäsosan bensa-auton polttoainekuluista. Säästöä kertyy bensaan verrattuna 8,23 euroa ja dieseliin 5,52 euroa sadan kilometrin ajomatkalla.

Jotta sähköpelin bensa-autoa kalliimpi ostohinta (+15 000 e) saadaan kuitattua kulutussäästöillä, täytyy sähköllä ajaa noin 182 000 kilometriä ja ollaan tasatilanteessa. Dieseliin verrattuna on ajettava selvästi pidempään, 272 000 kilometriä tasoihin päästäkseen, koska dieselin ja sähkön hintaero on pienempi.

Kun keskivertoautoilija huristelee vuodessa noin 18 000 kilometriä, edellyttää "nollille" pääsy 10 vuoden sähköautoilua bensapeliin verrattuna. Dieselin kanssa on tasoissa 15 vuoden ajon jälkeen. Siitä eteenpäin ollaan "voitolla".

Oheiset luvut on laskettu tämän päivän hinnoilla. Sähkön ja polttonesteiden keskinäiset hintasuhteet voivat heitellä paljonkin vuosien mittaan, joten laskelmaa voi pitää vain suuntaa antavana. Laskelmassa ei ole myöskään huomioitu käyttövoimaveroa, huoltomenoja ja muita kustannuksia, esimerkiksi rahoituskulujen eroja. Jälleenmyyntiarvon kehityskään ei ole mukana laskelmassa.