Saksassa sähköauto uhkaa sotkeutua johtoonsa – ”Ei kukaan osta autoa pelkästään ympäristön takia”

Liian lyhyt toimintamatka ja liian pitkään kestävä lataaminen ovat syitä, miksi saksalaiset ovat toistaiseksi jättäneet sähköautot kauppaan. Saksan hallituksen tavoitteena on saada liikenteeseen miljoona sähköautoa vuonna 2020. Todellisuudessa pelkästään sähköllä liikkuvan auton on tähän mennessä ostanut alle viisi tuhatta saksalaista.

Ulkomaat
Car2go -vuokra-autojen latausasema Berliinin Potsdamer Platzilla.
Car2go -vuokra-autojen latausasema Berliinin Potsdamer Platzilla. EBG compleo GmbH

Tuoreen kyselyn mukaan Saksassa lähes kaikki sähköautolla ajavat omistavat myös polttomoottorikäyttöisen auton. Vuonna 2014 Saksassa rekisteröitiin lähes 1,9 miljoona uutta autoa. Näistä vajaat 8 500 autoa oli varustettu joko hybridi-, plug-in-hybridi- tai sähkömoottorilla.

Rekisteröintitilastot eivät kuitenkaan kerro koko totuutta, sillä Duisburg-Essenin yliopiston CAR-instituutin mukaan puolet näistäkin autoista rekisteröitiin autokonsernien henkilökunta-autoiksi tai autoliikkeiden esittelyautoiksi. Joidenkin automerkkien kohdalla omaan käyttöön on jäänyt jopa yhdeksän autoa kymmenestä.

Mutta vauhti kuitenkin kiihtyy. Prosenteissa mitattuna sähköautoilussa näyttäisi olevan tänä vuonna kovakin noste, vaikka kappalemääräisesti myynti on edelleen vaatimatonta. Koko maassa on rekisterissä noin 25 000 sähköautoa.

Saksalaisen autoteollisuuden yhteinen etujärjestö Verband der Automobilindustrie VDA ei sähköautoista pahaa sano, vaikka kaikki viittaakin siihen, että Saksan hallituksen vuoden 2020 miljoonan sähköauton tavoitteesta jäädään kauaksi.

– Niin se menee, että ensin valitetaan Saksan nukkuneen pommiin sähköautojen kehittämisessä. Nyt, kun autoja on saatavilla, niitä vähätellään. Kun päästään tämän pessimistisen vaiheen läpi, alkaa tuottavuuden aika. Lopulta markkinat ratkaisevat. Niin se on ollut aina. Niin se on Saksassa kuin Suomessakin, VDA:n lehdistöosaston johtaja Eckehart Rotter sanoo.

Kun ei muuten, niin sähköautoiksi lasketaan hybriditkin

VDA:n mukaan Saksassa on menossa pienoinen plug-in-trendi. Kun pelkällä sähköllä kulkevia ei saa kaupaksi, lasketaan vuoden 2020 miljoonan auton tavoitteeseen myös hybridit, joissa sähkömoottoria täydentää polttomoottori.

– Kehitämme kaikkia moottoritekniikoita. Ei kukaan pysty varmuudella sanomaan, mikä teknologia lyö läpi. Meillä on kuitenkin kaksi tavoitetta. Haluamme olla johtava maa sähköautomallien määrässä sekä myytyjen autojen kokonaismarkkinoissa, VDA:n Rotter sanoo.

Useammat Saksan autoalan asiantuntijat ovat arvioineet, että jopa 100 000 sähköautoa vuoteen 2020 mennessä voi jäädä saavuttamatta.

Saksan hallituksen uskotaan paljastavan vielä kesäkuussa, millaisia tukitoimia se suunnittelee heikkoa sähköautomyynti vauhdittaakseen. Yleisesti uskotaan, että Saksa ottaisi myös käyttöön verohelpotuksia Ranskan ja Englannin esimerkkien mukaan.

Autojen virtalähteet -grafiikka.
Yle Uutisgrafiikka

VDA edustaa lähes 15 miljoonaa vuosittain myytävää saksalaisautoa. Vuoden 2015 loppuun mennessä saksalaismerkeillä on tarjota hybridit mukaan lukien 29 automallia, joissa on jonkinlainen sähköinen voimalaite.

– Se, joka ei tänään lähde tähän mukaan, tekee suuren strategisen virheen. Esimerkiksi Kiina ja monet muut markkinat kehittelevät ja ottavat tulevaisuudessa käyttöön uusia CO2-päästöihin perustuvia liikennesäädöksiä. Jos silloin ei saa tarjottua heille autoja, niin on hävinnyt pelin.

Sähköauton ostajalle toinen auto matkaan

Sähköautojen nihkeä menekki saa valmistajat miettimään uudenlaisia lanseerauksia.

BMW i3 -sähköauto.
BMW i3 -sähköauto on tarkoitus myydä Suomessa latausasemineen. Sähköauton ostaja saa samaan hintaan myös polttomoottorikäyttöisen sijaisauton lainaksi pitkille matkoille.BMW

Saksalaisten mukaan sähköauton ostamisen esteet ovat ennen kaikkea autojen korkea hinta, liian lyhyt toimintamatka yhdellälatauksella sekä liian kauan kestävä lataaminen. Myös sähköautojen tietosuoja ja todelliset ympäristöarvot askarruttavat.

Esimerkiksi BMW miettii syksyksi Suomen markkinoille tuloa Saksassa jo aikaa sitten esitellyllä i3-mallillaan. Mahdollisesti auton ympärille tarvitaan palvelupaketti, johon kuuluu sähkömiehen vierailu autotalliin. Siellä asennetaan latausasema, jolla auton saa ladattua tarpeeksi vikkelästi.

Lisäksi sähköauton ostaja saa vaikkapa hiihtolomamatkalle Lappiin valmistajan tarjoaman polttomoottorisen auton käyttöönsä. Jo tämä asetelma paljastaa, että sähköautoja ei ainakaan aluksi juuri uskota myytävän metropolialueen ulkopuolelle.

Saksalaisen autoilun edusmies Eckehart Rotterilla on tähänkin viesti suomalaisille. Ympäristöä pitää ajatella, mutta realistisesti.

– Pitkien välimatkojen maassa ei ole oikein olemassa todellista vaihtoehtoa laitteelle, jolla voi kuljettaa neljä ihmistä sateelta suojassa paikasta toiseen kaikkina vuorokaudenaikoina ja vuodenaikoina. Ei kukaan osta autoa pelkästään ympäristön takia.