Täällä Hitler ja Mannerheim kävivät salaisen keskustelun 73 vuotta sitten – katso miltä salonkivaunu näyttää nyt

Marsalkka Mannerheim sai 75-vuotispäivänään 4.6.1942 yllätysvieraan Saksasta. Hitler onnitteli Mannerheimia tämän käytössä olleessa junassa Immolassa Imatran lähellä. Sotavuodet Mannerheimin käytössä ollut salonkivaunu on entisöity ja kerran vuodessa auki yleisölle.

Kotimaa
Marskin vaunun salonki.
Salonkivaunua esittelee amanuenssi Pentti Nousiainen

Hitlerin ja Mannerheimin keskustelut käytiin junan salonkivaunussa, jossa paikalla olivat heidän lisäksi ainakin presidentti Risto Ryti ja kenraalisotamarsalkka Wilhelm Keitel.

Salonkivaunu on entisöity, lähes täysin vuoden 1942 kunnossa ja varustuksessa. Vaunu on sijoitettu sotien aikaisen päämajakaupungin Mikkelin ratapihalle, jossa se on auki yleisölle kerran vuodessa 4. kesäkuuta.

Tässä Mannerheimo työskenteli ja lepäsi junamatkoillaan.
Petri Vironen / Yle

Immolan ratapihalla sattui varsin erikoinen ja ainutlaatuinen episodi, kun Yleisradion ääniteknikko Thor Damen äänitti salaa tapaamiseen liittyviä yksityiskeskusteluja. Damen heitti mikrofonin hattuhyllylle.

Saksalaiset turvamiehet vaativat asian huomattuaan nauhoituksen välitöntä lopettamista. Nauha jäi kuitenkin suomalaisten haltuun. Sekä virallinen onnittelupuhe että yksityinen keskustelu on kuultavissa Ylen Elävässä arkistossa.

Hitlerin yksityisten keskustelujen nauhoittaminen oli ankarasti kielletty ja nauha on harvinaisuus. Nauhaa ovat käyttäneet apuna muun muassa näyttelijät, jotka ovat esittäneet natsijohtajaa eri dokumenteissa ja elokuvissa.

Mannerheimin hytin saniteettitilat ovat alkuperäisessä asussa.
Petri Vironen / Yle

Mannerheimin juhlat alkoivat aamulla klo 8.30 Päämajan tervehdyksellä. Presidentti Risto Ryti onnitteli päivänsankaria myöhemmin aamupäivällä.

Hitler saapui paikalle puolenpäivän jälkeen. Tieto vierailusta oli tullut edellispäivänä. Juhlajuna oli ajettu sivuraiteelle. Juhlat pidettiin junan ravintolavaunussa, mutta yksityiset keskustelut käytiin salonkivaunussa. Johtajat viipyivät salonkivaunussa tunnin verran.

Vaunu lähes entisellään

Ylipäällikön junavaunu oli sotavuosina ahkerassa käytössä. Kilometrejä kertyi 80 000, arvioi vaunusta vastaavan Mikkelin museon amanuenssi Pentti Nousiainen. Vaunua sai vetää enintään 60 kilometrin tuntivauhtia.

Vaunu on sijoitettu Mikkelin ratapihalle.
Petri Vironen / Yle

– En osaa sanoa, olisiko tämä edelleen kulkukelpoinen, mutta veturin perässä vaunu tähän tuotiin 1990-luvun alussa, Pentti Nousiainen pohtii.

Vaunu on pyritty säilyttämään mahdollisimman tarkasti sotavuosien asussa. Pieniä korjauksia on jouduttu tekemään matkan varrella.

– Ainakin 90-prosenttisesti tämä on siinä kunnossa. Hyttikäytävän katon palovahinkoja on jouduttu korjaamaan ja hieman myös seiniä, Nousiainen kertoo.

Salonkivaunu on yleisölle avoinna kerran vuodessa, aina 4. kesäkuuta Mannerheimin syntymäpäivänä. Yleisöä riittää vuodesta toiseen.

– Määrä on vaihdellut 700:n ja 1 700:n välillä. Eiköhän tänä vuonna tule saman verran.

Amanuenssi Pentti Nousiainen.
Petri Vironen / Yle

Puurakenteinen vaunu rakennettiin vuosina 1929–1939 ja oli alun perin Rautatiehallituksen virkakäytössä. Marsalkka Mannerheimin käytössä vaunu oli 1939–1946. Sittemmin vaunu oli muun muassa VR:n johdon käytössä.