Onko sähköautosta pirssiksi? Taksiyrittäjä vastaa

Puoli vuotta sähköautolla taksiyritystä pyörittänyt Ari Nyyssönen pitää sähköautoa erinomaisena vaihtoehtona taksikuskille. Pitkää ajoa on tosin tauotettava pakollisilla latauspausseilla.

Kotimaa
Taksiyrittäjä Ari Nyyssönen ja hänen sähkötaksi.
Sähköautoja käytetään jo jonkin verran takseina Suomessakin. Taksiyrittäjä Ari Nyyssönen on ajanut puoli vuotta sähköauto Teslalla ja kertoo kokemuksistaan.

– Olen ollut todella tyytyväinen. Tämä on helppo ja vaivaton auto. Ohitukset sujuvat turvallisesti kun kaasua painaessa ei tule viivettä. Ja ei tule tunnetta että kaahataan, kun ei tule moottorin meteliäkään mukaan, kehuu taksiyrittäjä Ari Nyyssönen autonsa ominaisuuksia.

Taksiyrittäjällä on ollut Tesla-merkkinen täyssähköinen auto puolen vuoden ajan. Kulunut talvikaan ei ollut sähköautolle ongelma, taksiyrittäjä vakuuttaa.

Latauspisteitä on Nyyssösen mukaan ainakin pääkaupunkiseudulla riittävästi ja niiden paikantaminen hoituu näppärästi kännykkäsovelluksen kautta. Sähköautoa on kuitenkin ladattava aika ajoin, joten pitkään jatkuvaa ajamista on hieman suunniteltava.

– Varsinkin kun ajetaan kahdessa vuorossa, tulee väistämättä 2–3 tunnin tauko väliin. Vaatii vähän suunnittelua, mutta ei siitä ongelmaa tule ellei siitä ongelmaa tee. Nyyssösen taksissa puhe siirtyy usein itse autoon. Taksiyrittäjän mukaan asiakkaat ovat olleet autosta myönteisen kiinnostuneita.

– He näkevät tässä autoilun tulevaisuuden.

Sähköauton hankintahinta on korkea. Nyyssösenkin Tesla maksoi yli sata tuhatta euroa. Itse ajaminen sen sijaan on halpaa.

– Ensimmäisenä ajatuksena auton ostoon oli ekologisuus, Nyyssönen sanoo.

Pitääkö Nyyssösen väite ekologisuudesta paikkansa? Lue se täältä.