Kouvola ratsastaa pesisbuumilla – "Menestys on paras mainos"

Kouvolan Pallonlyöjät luottaa myyntityössä tehokkaaseen kentän kauhomiseen. Alkukauden menestys on pitänyt myös katsojamäärät ennakoitua suurempina.

urheilu
KPL tuulettaa
KPL tuulettaaTomi Hänninen

Kouvolan Pallonlyöjät on aloittanut miesten Superpesiksen hyvin. Joukkue majailee yhdeksän pelatun ottelun jälkeen sarjataulukossa kolmantena.

Alkukauden jälkeen myös toimistossa on tyytyväisen oloinen mies:

– Pieni orastava pesisbuumi on päälllä. Kouvolassa kotiotteluiden yleisökeskiarvo on 1666 eli olemme heti kakkosena Sotkamon jälkeen, kertoo Kouvolan Pallonlyöjien toiminnanjohtaja Jari Vesanen.

Kotiyleisömäärä on yli budjetoidun tavoitteen.

– Menestys ruokkii kiinnostusta ja meillä on käynyt myös sään kanssa supertuuri, kun yhdessäkään kotipelissä ei ole satanut vettä.

Pysyvästi neljän joukossa

Urheiluseurojen talous ja taloudenpito ovat talouden matalasuhdanteessa kestopuheenaiheita. Jalkapalloseura MYPAn edustusjoukkue katosi liigakartalta konkurssimenettelyyn.

75 prosenttia markkinoinnista muodostuu siitä, että joukkue menestyy.

Jari Vesanen

Viimeksi koripalloseura Namika Lahti ilmoitti panevansa edustusjoukkueen osalta pillit pussiin.

– Karu fakta on, että noin 75 prosenttia markkinoinnista muodostuu siitä, että joukkue menestyy, sanoo Vesanen.

KPL:n kohdalla menestys tarkoittaa Vesasen mukaan sitä, että joukkue on sarjassa pysyvästi neljän joukossa.

Tulovirta pienistä puroista

Kun eurot ovat tiukassa, moni seura karsii toimiston väestä. Myyntityö jätetään talkoohommaksi tai muuten hoidettavaksi.

Vesasen mukaan KPL on päinvastoin satsannut toimistonkin puolella.

– Muutaman vuoden takaisesta kumppanuusmyynnin laskutuksemme on kaksinkertaistunut ja euromääräisesti kasvua on tullut noin 30 prosenttia.

Kulukuuri on päällä koko ajan. Tulopuolella sponsoroinnit ovat laajentuneet kumppanuuksiksi. Tulovirta syntyy pienistä puroista.

– Riskit pienenevät. Jos joku lähtee, tilalle tulee uutta.

Homma hyvässä tikissä

Kumppaneiden kanssa seuran yhteistyö on myös entistä monipuolisempaa. Toimintaa on ympäri vuoden esimerkiksi tykytoimintaa järjestetään yhdessä.

Myös joidenkin pelaajien palkasta osa tulee tykytoiminnasta, myyntityöhön osallistumisesta tai valmennusvelvoitteista.

Kouvolan Pallonlyöjien vuosibudjetti on noin runsaat 700 000 euroa, johon sisältyvät myös juniorit. Europuheen jälkeen toiminnanjohtajan puhe kääntyykin junioreiden merkitykseen.

– Oma junioritoiminta on ensiarvoisen tärkeää. Meillä on homma hyvässä tikissä. Edustusjoukkueessa on pari pelaajaa juniorimyllystämme ja lisää on tyrkyllä.