Norja nosti sähköautot huippusuosioon – "Suomen pitäisi seurata meitä"

Reilut veroedut ja erikoisoikeudet liikenteessä saavat joka viidennen auton ostajan Norjassa valitsemaan sähköauton.

Ulkomaat
Autoja parkissa kadun laidalla.
Yle

Oslo on iltapäivän kiivaimpina tunteina erittäin ruuhkainen kaupunki. Mutta tuska lievittyy, jos menopeli kulkee sähköllä. Silloin on lupa koukata jonon ohi bussikaistalle.

Sähköautot ovat kaupungissa jo niin suosittuja, että joitakin ammattiautoilijoita on alkanut ahdistaa.

– Tilanne on käynyt vaikeaksi takseille, kun sähköautot käyttävät kaistojamme ja hidastavat menoa, valittaa oslolainen taksikuski Farad Bigdeli Ylen haastattelussa.

Norjan sähköautoyhdistyksen pääsihteeri Christina Bu tunnistaa ongelman, mutta katsoo, että sähköautoilun hyödyt ylittävät sittenkin kirkkaasti niiden aiheuttamat pulmat.

– Olemme uuden teknisen murroksen kynnyksellä. Norjan poliitikot ja suurin osa väestöstä ovat vakuuttuneita, että tämä on oikea tie, etujärjestön johtaja sanoo.

Tankki täyteen ilmaiseksi

Kun oslolainen Jan Petter Nilsen lähtee töistään, on menopelin akku latautunut työpäivän aikana täyteen.

– Mitäkö tämä maksoi? Tasan nolla kruunua. Tämä on Oslon kunnan latausasema ja pysäköintikin on ilmaista, Nilsen toteaa.

Paitsi että sähköautoilijat voivat päästellä bussikaistaa luvan kanssa, he ovat myös vapaita tietulleista ja lauttamaksuista. Kunnallisia latausasemia on Oslossa satoja ja Itse ajoneuvon hankkimista tuetaan vapautuksilla veroista ja muista maksuista.

Avokätinen tukipolitiikka on tuottanut tulosta. Norjassa ostetaan väkimäärään nähden eniten sähköautoja maailmassa.

– Pääsimme huhtikuussa 50-tuhanteen myytyyn autoon. Kasvu on ollut nopeampaa kuin kukaan olisi voinut uskoa, kertoo sähköautoyhdistyksen pääsihteeri Christina Bu.

Joka viides auton ostaja Norjassa valitsee jo sähköauton. Selvitysten mukaan yhdeksän kymmenestä käyttäjästä on valintaansa tyytyväinen.

Pikalatausasemalla autoaan tankkaava Per Jonsson sanoo, ettei perheen bensa-autoa tule enää käytettyä. Tietulleilta on kuulemma mukava välttyä - ympäristöystävällisyys ei ollut ratkaisevaa.

– Mutta se on hyvä sivuvaikutus, Jonsson hymyilee.

"Suomella olisi hyvät edellytykset samaan"

Sähköautoilun tukeminen on osa öljyrikkaan Norjan kunniahimoisia ilmastosatsauksia kotikentällään. Se maksaa valtiolle satoja miljoonia euroja vuodessa. Kriitikoiden mukaan vähempikin riittäisi, eikä luksussähköautojen, kuten kalleimpien Tesla-sähköautojen omistamista tulisi subventoida.

– Verohelpotuksissa pitäisi olla hevosvoimaraja, tuumaa Per Jonsson, joka ei myöskään pidä bussikaistoilla ajelua välttämättömänä.

Sähköautoyhdistyksen mukaan on kuitenkin mahdoton ajatus tukea vain pikkuautoja.

- Useimmat norjalaiset ajavat kuitenkin suurilla perheautoilla, sanoo pääsihteeri Christina Bu.

Hänen mukaansa Norja on nyt osoittanut muulle maailmalle, että sähköautot voidaan nostaa massojen kulkuneuvoiksi, kun poliittista tahtoa riittää. Buumi pitäisi seuraavaksi levittää koko Pohjolaan.

– Suomen pitäisi seurata Norjaa. Voisitte pohtia vaikka joidenkin vuosien vapautusta arvonlisäverosta. Suomella on runsaasti sopivaa teollisuutta ja osaamista esimerkiksi latauskalustosta, Christina Bu sanoo.

Alunperin Norja ilmoitti jatkavansa sähköautojen tukemista ainakin vuoteen 2018 tai siihen asti, kunnes 50 000 ajoneuvoa on myyty. Tavoite on jo saavutettu, mutta tukitoimet jatkuvat toistaiseksi.

Ennemmin tai myöhemmin etuja tullaan kuitenkin karsimaan. Ajatus on, että siihen mennessä kuluttajat ovat ottaneet uuden tekniikan pysyvästi omakseen.