Autotuojat: Sähköautojen läpilyöntiä saadaan vielä odottaa

Sähköautojen ensirekisteröinti on jatkunut reippaassa kasvussa, mutta myyntimäärät ovat yhä matalia. Porsche ja Tesla ovat myyntikärjessä.

Kotimaa
Grafiikkaa
Yle Uutisgrafiikka

Täyssähköautojen ja ladattavien hybridien todellista myynnillistä läpilyöntia saadaan vielä odottaa, vaikka niiden ensirekisteröinnit ovat nousseet reipasta tahtia pari viime vuotta ja tammi–toukokuussakin.

– Suomessa ei tule käymään yhtäkkistä myyntiryöpsähdystä, vaan sähköautojen määrä kasvaa hissun kissun, ellei niille kehitetä erillistä myyntikannustinta, sanoo Autotuojien toimitusjohtaja Tero Kallio.

Sähköautokanta ylitti tuhannen kokonaismäärän keväällä, ja alkuvuoden myyntilukujen perusteella tänä vuonna päästään reiluun 1 500:aan. Täyssähköautojen ja ladattavien hybridien ensirekisteröinnit nousevat tänä vuonna vajaaseen 700:aan, jos tammi–toukokuun myyntivauhti jatkuu loppuvuoden.

Nousua on lähes 50 prosenttia vuoteen 2014 verrattuna. Komeista kasvuprosenteista huolimatta sähköautojen osuus uusien henkilöautojen kokonaismyynnistä jää tänä vuonna alle prosenttiin.

Ladattavien hybridien myydyimmäksi merkiksi nousi tammi–toukokuussa Porsche Cayenne S E-hybrid ohi viime vuoden ykkösmerkin Mitsubishi Outlanderin. Täyssähköautoissa jatkoi ykkösenä Tesla Model S.

Grafiikkaa
Yle Uutisgrafiikka

Liikenneministeriö valmistelee parhaillaan sähköautoille veroremonttia, jossa autovero saatetaan laskea jopa nollaan. Se merkitsisi parin tuhannen euron laskua sähköauton ostohetkellä maksettavaan autoveroon.

– Se olisi oikean suuntainen liike, mutta ei riittävä isoon myyntipurskahdukseen. Siihen tarvittaisiin kunnon kannustin, Kallio sanoo.

Mitsubishia maahantuovan Delta Motor Groupin tiedotuspäällikkö Lauri Puintila sanoo, että läpilyönti edellyttää valtiolta tukitoimia.

– Sähköautoilua tulisi tukea esimerkiksi työsuhdeautoilijoiden verotusarvokohtelua muuttamalla, Puintila ehdottaa.

Autotuojien Kallio ehdottaa kannustimeksi Hollannin tapaa. Siellä autoedun saaja hyötyy verotuksellisesti merkittävästi, jos alla on täyssähköauto tai pistokehybridi polttomoottoriauton sijaan.

Sähköautojen muita selvästi kalliimpi hinta on jarruttanut niiden yleistymistä voimakkaasti. Puintila kuitenkin uskoo, että akkuteknologian kehittyminen ja autojen valmistusmäärien nousu tasoittavat hintaeroja tulevaisuudessa.