Yhteiskäyttöautojen uudet valtit: pienet päästöt ja lähtö kotiovelta

Ekorent laski, että sähköauto on kimppakäyttäjille edullisin, VVO taas järjesti yhteiskäyttöauton vuokratalon parkkipaikalle. Yhteiskäyttöautojen toivotaan ottavan uusien konstien avulla nykyistä paremmin tuulta purjeisiinsa.

Kotimaa
Sähköauton vuokraamiseen tarvitaan pistokkeen irroitus, kaksi kännykän painallusta ja parikymmentä sekuntia, näyttää Ekorentin toimitusjohtaja Juha Suojanen.
Sähköauton vuokraamiseen tarvitaan pistokkeen irroitus, kaksi kännykän painallusta ja parikymmentä sekuntia, näyttää Ekorentin toimitusjohtaja Juha Suojanen.Nina Svahn / Yle

Lyhyeksi ajaksi vuokrattavien yhteiskäyttöautojen ensimmäiset vuodet ovat sujuneet Suomessa ilman merkittävää läpimurtoa. Ala ei kuitenkaan suostu vielä lannistumaan.

Yrittäjä: Sähköauto on yhteiskäyttöautoksi edullisin

Tapiolassa Kauppakeskus Ainoan parkkihallissa on kaksi autoa latauksessa. Ekorentin toimitusjohtaja Juha Suojanen asettaa kännykkänsä auton ikkunaan kiinnitetyn tarran päälle ja hetkessä näyttö kertoo, kuinka monta kilometriä autoon ladatulla sähköllä voi ajaa. Pistokkeen irrotuksen ja kahden napinpainalluksen jälkeen Suojanen on autossa ja valmiina lähtöön.

Sähköauton vähäiset päästöt houkuttelevat todennäköisesti ainakin niitä ihmisiä, jotka harkitsevat omasta autosta luopumista ympäristösyistä. Kun matkat ovat lyhyitä ja päättyvät toisen latauspisteen luokse, ei haittaa, vaikka kertalatauksella pääsee vain vajaat 200 kilometriä.

Lisäksi Suojanen on laskenut, että sähköauto on yhteiskäyttöautoksi edullisin vaihtoehto kalliista hinnastaan huolimatta.

– Omaa sähköautoa ei kannata ostaa, jos se seisoo 95 prosenttia vuorokaudesta. Mutta meidän toimintamalliin se sopi oikein hyvin, koska käyttökustannukset ovat alhaiset. Uskon että tämä on ainoa kannattava malli, jota yhteiskäyttöautoilussa kannattaa kokeilla.

Mutta näidenkin autojen käyttöastetta pitäisi saada korkeammaksi.

– Ei se vielä ole paljon. Olemme toimineet vasta niin vähän aikaa, että se on siellä jossain 15-20 prosentin hujakoilla. Mutta tärkeintä on se, että se kasvaa.

Kuinka paljon sen pitäisi kasvaa, että toiminta kannattaa?

– Vielä pitää päästä eteenpäin. En lähtisi avaamaan sitä tarkemmin, koska se on suoraan tietoa kilpailijoille. Mutta kaksi - kolme kertaa lisää pitää saada ainakin vielä.

Yhteiskäyttöauto omalla kotiovella

Vuokrataloyhtiö VVO järjesti talvella yhteiskäyttöauton muutamien taloyhtiöidensä parkkipaikalle. Liittymis- tai kuukausimaksuja ei ole ja kun VVO maksaa osan laskusta, jää tuntivuokra alle kympin. Autojen vuokrausta pyörittävä 24Rent tankkaa autot kuskin puolesta ja palvelua voi kokeilla ensimmäiset kaksi tuntia ilmaiseksi.

Espoon Suurpellossa yhteiskäyttöauto nököttää visusti ruudussaan arkisena alkuiltapäivänä. Lähikulmilla on kolme taloyhtiötä, joiden asukkaille auto on varattu. Palvelun mainoskirje on tippunut kahdesti 150 postiluukkuun. Käyttäjiä on kertynyt vasta yksitoista.

– Aika hitaasti se on lähtenyt liikkeelle, mutta idea on niin hyvä, että uskon kyllä että tämä laajenee vielä tällä alueella, sanoo VVO:n vuokrauspäällikkö Mikko Purola.

VVO testaa samaa jo Tampereella ja Jyväskylässä, Helsingissä kokeilut alkavat tänä kesänä.

Rakennuttajalla on kokeilussa omat tavoitteensa. Kaavoittaja on laskeskellut, että yhteiskäyttöautojen avulla parkkipaikkavaatimuksista voisi nipistää kolmanneksen. Se olisi rakennuttajalle merkittävä säästö ja vapaan tilan voisi käyttää vaikkapa leikkipaikkana.

Sama periaate pelaa laajemminkin. Jos yhteiskäyttöautojen ansiosta useampi ihminen luopuisi omasta autosta, varsinkin keskustojen ahdas katutila pääsisi autojen säilyttämistä parempaan käyttöön.

Yhteinen menopeli taipuu moneen tarpeeseen

Mutta mitä ne ihmiset yhteiskäyttöautoilla oikein tekevät? Ekorentin toimitusjohtaja tuntee autojensa liikkeet.

Huonekalu- ja puutarhaliikeet ovat vakiokohteita. Kauniina päivinä sähköautot suuntaavat Oittaan ulkolumaastoihin. Ruoholahdessa pienet start-up firmat ovat löytäneet yhteiskäyttöautot.

Yksi treeniporukka siirtyi yhteiskäyttöautoon, kun vakiokuski kyllästyi ainaiseen maksumiehen rooliin.