Vertaa kuvista kuinka maisema muuttuu, kun Tampereen Ratapihankatua rakennetaan

Tampereen Ratapihankadun pohjoisosan rakentaminen alkaa vihdoin hahmottua. Ratkaisuja hiertää vanhan tavara-aseman ja Morkun rakennuksen kohtalo. Rakennustöihin päästään ehkä jo vuodenvaihteessa.

Kotimaa
Näkymä Peltokadulta ratapihalle
Pasi Koivuniemi / Yle

Ratapihankadun asemakaava alkaa muotoutua. Valtuusto ottaa asiaan kantaa kesäkuun puolivälissä. Ratapihankadun valmistuttua sitä pitkin pääsee Viinikan liittymästä Rantaväylän tunnelin itäpäähän.

Valtuustolle tehdyn esityksen mukaan vanha tavara-asema siirretään suoran katuyhteyden tieltä. Rakennus tulisi näillä näkymin Morkun eli entisen rautatieläisten seurantalon paikalle.

Ratapihankadun suoraan linjaukseen on suhtauduttu krittisesti. Suurimpana syynä on ollut kulttuurihistoriallisesti tärkeänä pidetyn tavara-aseman siirtäminen ja Morkun purkaminen.

Töihin mahdollisimman pian

Kaavaehdotuksessa tavara-asemalle sijoitetaan aukiolle lähellä rakennuksen nykyistä sijaintia. Valtuustolle menevässä esityksessä paikkaa pidetään arvokkaampana kuin radan ja Ratapihankadun välisellä alueella.

Rakennustyöt alueella voivat käynnistyä jo vuoden vaihteessa, jos kaupungin suunnnitelmista ei valiteta. Urakkakilpailuihin katuradan rakentamiseksi ja tavara-aseman siirtämiseksi on tarkoitus päästä mahdolliisimman pian.

– Ratapihankadun pohjoisosan rakentaminen kaikkine siihen liittyvine töineen on valmiina jokseenkin samaan aikaan kun Rantaväylän tunneli avataan liikenteelle. Se tarkoittaa kesää 2017, kertoo hankepäällikkö Veikko Vänskä Tampereen kaupungilta.