1. yle.fi
  2. Uutiset

Arnold Schwarzeneggeria yritetään kaupata Suomessa uudella tavalla

Suomessa on kokeiltu pari kertaa elokuvan julkaisua netin videopalveluissa vain pari viikkoa teatteriensi-illan jälkeen. Yhdysvalloissa käytäntö on jo tuttu indie-elokuvien kohdalla.

elokuvat
Arnold Schwarzenegger Maggie-elokuvassa
Tähtihetkessä puhuttiin elokuvien julkaisusta netissä pian teatteriensi-illan jälkeen.

Viikko sitten ensi-iltansa teattereissa saanut zombiedraamatrilleri Maggie saapuu netin videopalveluihin vain pari viikkoa teatterijulkaisusta. Kyseessä on levitysyhtiö Future Filmin kokeilu, yritys levitti muutama vuosi sitten ensimmäisen elokuvansa samalla tyylillä.

Elokuvateatterit ovat levittäjille tärkein tulonlähde. Merkittävästi rahaa on tullut myös fyysisistä tallenteista. Aamu-tv:n Tähtihetkessä vierailleen Future Filmin myyntipäällikön Sami Puustisen mukaan viime vuosina romahtaneen tallennemyynnin tilalle on keksittävä jotakin muuta.

– Ihmiset eivät enää osta niin paljon dvd- ja blu-ray -elokuvia. Me levittäjät yritämme löytää uusia levitysmuotoja. Maggien tapaus on yksi mahdollisuus siihen. Se ei ole niin iso elokuva, että se toimisi isossa mittakaavassa elokuvateattereissa. Se on keskisuuri indie-elokuva, jossa pääosaa näyttelee kylläkin Arnold Schwarzenegger.

Elokuvateatterit eivät innostu

Normaalisti teatterissa esitetyt elokuvat saapuvat tallenteille ja nettiin noin neljän kuukauden päästä teatteriensi-illasta. Maggie ja Future Filmin vuonna 2011 Maggien tavoin levitetty Trust-elokuva eivät päässeet Finnkinon teattereihin. Elokuva-alan yritysten keskusjärjestön Filmikamarin toimitusjohtaja Tero Koistisen mukaan on selvä, että Maggien ottaminen elokuvateatteriin ei innosta Finnkinon kaltaisia yrityksiä.

– Suomen 170 elokuvateatterista 12 otti nyt _Maggien _ohjelmistoon eli Finnkinon lisäksi moni muukaan teatteri ei ole innostunut levitystavasta. Tällaiset levitysstrategiat koskevat Yhdysvalloissakin indie-elokuvia, eivät Hollywood-studioelokuvia. Se tarkoittaa, että isot valtavirran ketjut eivät lähde tällaiseen mukaan. Elokuvia on muutenkin valtavasti tarjolla, sanoo Koistinen.

Nettilevitys kitkee piratismia

Puustisen mukaan elokuvan julkaisu netissä samanaikaisesti elokuvateatterin kanssa kitkee piratismia.

– Normaali neljän kuukauden ikkuna elokuvateatterista tallenteelle on nykypäivänä pitkä aika. Elokuva tulee jo monia reittejä pitkin kuluttajille, etenkin jos puhutaan paljon elokuvia kuluttavista 12–20-vuotiaista.

Maggien katsojasaalis jäi avausviikonloppuna vain 150 katsojaan.

– Ei kukaan halua noin pieniä lukuja, mutta kokeilimme rohkeasti. Elokuvan laittaminen levitykseen elokuvateatterin kautta on kallista leikkiä. Varsinkin nyt kun puhutaan keskisuurista elokuvista, joille katsojia ei kuitenkaan tule kuin tietty määrä Suomen kokoisessa maassa, sanoo Puustinen.

Lue seuraavaksi