Tietokone voi myöntää pian valtaosan asuntolainoista

Tekniikan kehittyminen sujuvoittaa pankki- ja vakuutusasioiden hoitamista ja myllertää alan työpaikkoja.

Kotimaa
pariskunta asuntolainaa hakemassa
Mikko Stig / Lehtikuva

Tietokoneet hoitavat jo pankeissa ja vakuutusyhtiössä joukon rutiininomaisia tehtäviä, kuten maksuja ja yksinkertaisia vakuutuspäätöksiä. Pian myös asuntolainan saaminen ilman konttorikäyntiä voi olla arkipäivää.

– Lainsäädännön ja rakenteiden pitää vielä jonkin verran kehittyä, mutta on hyvinkin mahdollista, että tämän vuosikymmenen loppuun mennessä perusasuntolainoista jo valtaosa hoidetaan täysin digitaalisesti, sanoo pankki- ja vakuutuskonserni OP:n liiketoimintajohtaja Harri Nummela.

Tekniikan kehittyminen on myllännyt pankki- ja vakuutusalaa. Rahoitusalan työpaikkojen määrä väheni lähes tuhannella lokakuusta 2013 syyskuuhun 2014. Myös vakuutupuolella henkilöstön määrä on vähentynyt.

– Tietyn tyyppisten työpaikkojen katoaminen tapahtuu, ja onhan sitä meillä tapahtunutkin. Nyt se on ehkä kuitenkin enemmän niin, että haetaan uutta työnjakoa kaikissa tehtävissä. Mietitään, mitä voidaan tehdä koneella ja missä ihminen on vielä parempi, sanoo Aalto-yliopiston professori Matti Pohjola.

Kun kone hoitaa rutiininomaiset tehtävät, asiantuntijuuden merkitys korostuu. Finanssialan keskusliiton tilastojen mukaan alan työntekijöiden koulutustaso on kasvanut viime vuosina.

OP-Pohjolan pääjohtaja Reijo Karhinen.
OP:n pääjohtaja Reijo Karhinen kertoo, miten digitalisaatio vaikuttaa pankkialaan.

"Vuorovaikutus ihmisten välillä on ihan korvaamatonta"

Automatisaation myötä verkkopalvelujen merkitys on korostunut. Ihmiset haluavat hoitaa asioitaan koska tahansa ja verkkopalveluilta odotetaan sujuvuutta ja helppokäyttöisyyttä.

– Asiakaskäyttäytyminen ja asiakkaiden odotukset ovat muuttuneet. Finanssisektorilla eletään nyt voimakkaan digiherätyksen aikaa. Olemme muutosjanalla todella kaukana siitä, missä meidän pitäisi olla. Muutos kuitenkin tiedostetaan ja muutosmatkaa on jo alalla lähdetty eteenpäin kulkemaan, OP:n Nummela sanoo.

Eikä kaikkia asioita voi hoitaa verkossa, saati sitten automaattisesti.

– Esimerkiksi varallisuudenhoidossa ja sijoituspalveluissa henkilökohtainen asiantuntijuus on vielä pitkään arvossa, Nummela uskoo.

Asiakaskohtaamisiin uskoo myös vakuutusneuvoja Ville Vasko.

– Vuorovaikutus ihmisten välillä on ihan korvaamatonta. Ei kone tunnista niitä tarpeita ja haluja, jotka toinen ihminen tunnistaa. Toisaalta tekniikka myös parantaa asiakaspalvelua. Ei olla sidottu paikkaan eikä aikaan. Asiakkaan on helppo hoitaa sohvalta verkkoneuvottelut missä asiassa tahansa, ja me pystytään siinä palvelemaan asiakasta.

Oman haasteensa pankkeille tuovat myös perinteisten pankkien kanssa kilpailevat uudet maksupalvelut sekä mobiilimaksamisen yleistyminen.