Suuronnettomuuskontti on massiivinen sadan hengen ensiapupakkaus

Lapin pelastuslaitoksella on Rovaniemellä suuronnettomuuskontti, joka otetaan käyttöön, kun jotain menee totaalisesti pieleen. Rekalla liikuteltava kontti kätkee sisälleen ensiaputarpeet sadalle ihmiselle.

Kotimaa
Lapin pelastuslaitos Mika Nilimaa Petri Turpeenniemi Santeri Pyhäjärvi
Suuronnettomuuskonttia ja pelastuslaitoksen maastopelastusvalmiutta esitelleet Mika Nilimaa ja Petri Turpeenniemi nostivat mallin vuoksi myös kollega Santeri Pyhäjärven paareille. Bikka Puoskari / Yle

Rovaniemellä kisataan lauantaina ensiaputaitojen Suomen mestaruuksista. Kisapaikalla Ounasvaaran vaaramaisemissa ovat parhaillaan paikalla paitsi kisaajat ja ja valtava joukko vapaaehtoisia kisajärjestäjiä, myös poliisi ja Lapin pelastuslaitos.

Petri Turpeenniemi ja suuronnettomuuskontin lämmitysputki
Palomies Petri Turpeenniemi näyttää, millaisella putkella suuronnettomuustilanteessa johdettaisiin lämpöä tilapäiseen lääkintätelttaan.Bikka Puoskari / Yle

Pelastuslaitos esittelee kisoissa suuronnettomuuskonttiaan. Sitä tarvitaan, jos jotain menee suuressa mittakaavassa pieleen.

– Suuronnettomuuskonttiin on koottu kaikki välttämätön välineistö suurten potilasmassojen hoitamiseksi, kertoo palomies Petri Turpeenniemi.

Kontista löytyy apu jopa sadalle hädässä olevalle.

– Tästä löytyy lämpösuojausvarusteita käveleville ja makaaville, yhteensä noin 80 hengelle. Ja muuta sovellettavaa kalustoa hypotermian estämiseksi noin 100 henkilölle.

Mika Nilimaa ja Petri Turpeenniemi, Lapin pelastuslaitos
Suuronnettomuuskontista löytyy apu sadalle hengelle. Todennäköisimmin konttia tarvittaisiin suuressa bussi- tai lento-onnettomuudessa.Bikka Puoskari / Yle

Varsinaisia lämpösuojausvarusteita ovat esimerkiksi lämpiävät puvut, ja sovellettavana kalustona suuronnettomuuskontissa on muun muassa kuplamuovia, joka tosi paikan tullen toimii ympärille käärittynä hypotermiasuojana.

Suuronnettomuuskontti on hankittu Rovaniemelle vuonna 2010, mutta yhdessäkään hälytystehtävässä sitä ei ole vielä jouduttu käyttämään. Tuhoisiin suuronnettomuuksiin on silti varauduttava kylmien lämpötilojen ja pitkien välimatkojen Lapissa.

Mutta mitä pitäisi tapahtua, että kontti otettaisiin rekan kyytiin ja vietäisiin tositilanteeseen?

– Vaikeaa on skenaariota kuvitella, mutta erityyppiset ilmaliikenteen ja bussiliikenteen liikenneonnettomuudet ovat riski, johon täytyy varautua, Petri Turpeenniemi sanoo.