1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenne

Tampereen Rantatunnelin louhinta kääntyi loppusuoralle – louhimatta enää 60 metriä

Suomen pisimmän liikennetunnelin louhintatyöt ovat loppusuoralla. Viimeiset räjäytykset tehdään kesäkuun loppuun mennessä.

liikenne
Panostaja laittaa räjähteitä kallioon tunnelityömaalla.
Louhimatta olevien 60 metrin räjäyttämiseen tarvitaan enää noin 20 panostusta.Petri Aaltonen / Yle

Tampereen rantaväylän tunnelista on louhimatta enää muutamia kymmeniä metrejä. Lemminkäisen projekti-insinööri Jarkko Meriläinen kertoo, että viimeiset tunnelinpätkät räjäytetään kallioon Kortelahdenkadun ja Amurinkadun välillä kesäkuun loppuun mennessä.

– Amurin alapuolella on jäljellä noin 60 metriä louhittavaa. Parisen viikoa vielä menee, että ne saadaan räjäytettyä pois.

Räjäytyksiä tarvitaan vielä noin 20. Louhintojen valmistuminen on tunnelintekijöille iso juhlapäivä.

– Kyllä se on ollut iso rypistys. Noin 650 000 kiintokuutiota on kaivettu kalliota Tampereen alta ja noin 100 000 autokuormaa kiveä ajettu.

Viime viikon torstaina yhdistyivät Tampellan alapuolella idästä ja lännestä tulevat eteläisen tunnelipuoliskon louhinnat. Pohjoistunnelin päät kohtasivat jo vappuna. Samoin viime viikolla valmistui ilmanvaihtokuilu Näsinkallion kohdalle.

Näsijärven rannassa rakenteilla oleva 2,3 kilometriä pitkä maantietunneli on valmistuttuaan Suomen pisin. Se avataan liikenteelle reilun kahden vuoden kuluttua, toukokuussa 2017.

Lue seuraavaksi