1. yle.fi
  2. Uutiset

Ammattiautoilija tuskastui: "Hevosten kouluttaminen liikenteessä on edesvastuutonta"

Keskustelu hevosista muun liikenteen seassa käy vilkkaana. Koulukyytiä työkseen ajava autoilija pyytää, etteivät ratsastajat ja esimerkiksi raviohjastajat lähtisi teille epävarmojen tai arvaamattomien hevosten kanssa.

ilmiöt
Ratsastusta kentällä.
Hanna Lumme

Ammattiautoilija Markku Tiitinen kohtaa hevosia liikenteessä harvase päivä. Ratsukoita ja ravureita tulee vastaan kotitiellä Laukaan haja-asutusalueella ja töissä koulubussin ratissa.

Välillä kohtaamiset sujuvat niin, että sykkeet nousevat autoilijallakin, hän kertoo.

Läheltä piti -tilanteita tulee silloin tällöin, vaikka Tiitinen kertoo hevosen nähdessään hidastavansa ja usein pysäyttävänsä ajoneuvonsa.

– Siinä saa olla sydän syrjällään, kun näkee hevosia, jotka eivät selvästi ole tottuneet autoihin. Kokeneellakin ohjastajalla voi olla täysi työ pitää hevonen aisoissa. Miksi pitää lähteä liikenteeseen hevosella, joka ei osaa kohdata autoja?

Tiitisen mielestä hevoset ratsastajineen ja ohjastajineen sekä autot mahtuvat kyllä samoille teille – kunhan hevoset ovat liikennevarmoja ja autoilijat muistavat vastuunsa.

– Hevosten kohdalla olen huolestunut siitä, otetaanko niiden kouluttamisesta liikenteeseen vastuuta lainkaan. On turha lähteä siitä, että vastuullisuutta vaaditaan vain autoilijoilta. Vastuun pitää olla kaikilla.

"Kenellekään ei ole yksinoikeutta teihin"

Yle uutisoi viime viikolla useista hevospiirejä kuohuttaneista tapauksista. Ratsastajien kokemuksen mukaan autoilijat suhtautuvat ratsukoihin usein piittaamattomasti tai jopa avoimen vihamielisesti.

Jotkut hevosharrastajat ovat harkinneetkypäräkameroiden hankkimistavain turvatakseen selustansa siltä varalta, että liikenteessä ratsastaessa jotakin sattuu.

Se vetäisi kaviot ylös ja nousi takajaloilleen. Siinä oli ohjastajalla pitelemistä.

Markku Tiitinen

Elämänsä aikana arvionsa mukaan yli puolitoista miljoonaa kilometriä auton ratissa istunut Markku Tiitinen ymmärtää hevosihmisten huolen ja myöntää, että autoilijoissa on paljon niitä, jotka eivät piittaa muista tienkäyttäjistä.

– Autoilijoiden käyttäytyminen ja yleinen liikennekulttuuri on usein vastuutonta, enkä todellakaan puolustele autoilijoiden käyttäytymistä. Mutta myös hevosten kouluttaminen liikenteessä on edesvastuutonta.

– Toisaalta kenelläkään ei ole yksinoikeutta teihin. Yhdessä pitää pystyä toimimaan ja jokaisen kantaa vastuunsa, hän lisää.

"Isoimmalla pitää olla suurin vastuu"

Vaikka hevoskohtaamisia ja ajokilometrejä eri puolilla Suomea on takana runsaasti, Markku Tiitinen ei ole koskaan kolaroinut ratsukon kanssa.

Hevosten kohdalla olen huolestunut siitä, otetaanko niiden kouluttamisesta liikenteeseen vastuuta lainkaan.

Markku Tiitinen

– Tosin vaimon auton konepellille meinasi kerran tulla ravihevonen. Se vetäisi kaviot ylös ja nousi takajaloilleen. Siinä oli ohjastajalla pitelemistä.

Ammattiautoilija toivoo, että hevoset tutustutettaisiin liikenteeseen jossakin muualla kuin autoteillä. Hänestä hyviä totuttelupaikkoja olisivat suljetut piha-alueet, raviradat tai muut kentät, jossa hevosia voisi totuttaa ajoneuvoihin ilman pelkoa onnettomuudesta.

– En tosin tiedä, missä määrin tällaista koulutusta tapahtuu, hän sanoo.

Autoilija toivoo myös, että hevosväki suuntaisi teille ruuhka-aikojen ulkopuolella.

Oli miten oli, hän lupaa jatkossakin hidastaa ja tarpeen vaatiessa pysäyttää ajokkinsa nähdessään hevosia liikenteessä.

– Toivoisin, että kaikenlainen sosiaalisuus liikenteessä lisääntyisi ja jokainen asennoituisi siihen, että emme ole tien päällä yksin vaan siellä voi tulla vastaan monenlaista kulkijaa. Jos hevonen painaa 600 kiloa, pieni lapsi parikymmentä kiloa ja kevytkin auto yli tuhat kiloa, isoimmalla pitää olla suurin vastuu.

Lue seuraavaksi