Markkinahuhut: Apple pyrkii saamaan osan Spotifyn menestyksestä

Digitaalisen musiikin myynti on kasvanut viime vuosina fyysisen levynmyynnin kustannuksella. Voittajia kasvussa ovat olleet suoratoistopalvelut kuten Spotify. Tämän vuoksi markkinahuhujen mukaan Apple ilmoittaa tänään maanantaina omasta suoratoistopalvelustaan.

talous
Mies kuuntelee musiikkia kuulokkeilla.
Bas Bogaerts / EPA

Elektroniikka- ja ohjelmistoyhtiö Apple julkaisee tänään maanantaina uusia tuotteita San Franciscossa. Yhtiön on huhuiltu ilmoittavan joko uudesta musiikin tai videoiden suoratoistopalvelusta.

Taustalla on musiikkimarkkinoiden yleinen kehitys. Digitaalisella puolella kasvu on nimenomaan tapahtunut suoratoistopalveluissa, kun taas levyjen myynti on sakannut latauskaupoissa kuten Applen iTunesissa.

Tällä hetkellä Spotifyn asema markkinoilla on vahva, vaikka sieltä löytyy kaksi merkittävää kilpailijaa, ranskalainen Deezer ja yhdysvaltalainen Google Play.

Spotifyn asemaa selittää paljolti se, että palvelu tuli markkinoille ensimmäisenä. Näin asiakkaat ovat oppineet käyttämään ruotsalaispalvelua eikä heillä ole ollut syytä lopettaa palvelun käyttöä.

Samalla Deezer ja Google eivät ole vielä onnistuneet vakuuttamaan kuluttajia siitä, että heidän palvelunsa olisi Spotifya parempi.

Kuluttajien vakuuttaminen onkin Applen haaste numero yksi, jos se tänä iltana ilmoittaa tulevansa kasvaville markkinoille mukaan.

– En lähtisi tänä päivänä sanomaan, että mikään on sementoitua. Jos kuluttajat löytävät hyvän palvelun, he voivat siirtyä sen kuluttajiksi nopeastakin, Nordström sanoo.

Applen olisi tarjottava asiakkailleen jotakin sellaista, mitä muut yhtiöt eivät kykene tuottamaan.

Kotimaisessa kulutuksessa vallankumous

Musiikin kulutuksessa Suomessa on nähty vuosien saatossa edennyt vallankumous. Yhä useampi suomalainen kuuntelee lempikappaleitaan suoratoistopalveluista kuten ruotsalaisesta Spotifystä.

Viime vuonna 75 prosenttia digitaalisen musiikkimyynnin tuloista Suomessa tuli nimenomaan suoratoistopalveluista. Ruotsissa ja Norjassa vastaava luku yli 90 prosenttia.

Warner Music Finlandin toimitusjohtaja Niko Nordström arvioi, että tänä vuonna digitaalisen musiikin myynti ylittää fyysisten levyjen vastaavan Suomen musiikkimarkkinoilla.

– Viime vuonna musiikin markkinat olivat puolet fyysistä ja puolet digitaalista. Tänä vuonna tullaan näkemään, että digitaalinen myynti alkaa korvata fyysistä levynmyyntiä, Nordström sanoo.

Julkisuudessa olleiden arvioiden mukaan jo sadattuhannet suomalaiset maksavat musiikin kuuntelusta suoratoistopalveluissa. Nordström arvioi, että tänä vuonna 60 prosenttia musiikkimarkkinoista koostuu digitaalisesta myynnistä ja 40 prosenttia levymyynnistä.

– Toivon mukaan näimme musiikkimarkkinoiden pohjakosketuksen jo viime vuonna. Toivotaan, että tänä vuonna pääsemme kasvu-uralle, Nordström sanoo.