Suomen ilmavoimien entisöity rahtikone Hanssin-Jukka palasi kesäyössä takaisin Hämeenlinnaan

Hanssin-Jukka ehti lentää Euroopan ilmatilaa kymmeniä vuosia, ja toimia torin laidalla kahvilanakin. 10 000 entisöintituntia ja näyttävää erikoiskuljetusta myöhemmin ilmavoimien entinen rahtikone on nyt Tuuloksen kauppakeskuksessa ansaitun ihailun kohteena.

Kotimaa
lentokone maantiekuljetuksessa
Suomen ilmavoimien entinen kuljetuskone Hanssin-Jukka palasi yöllä erikoiskuljetuksena takaisin Jyväskylän Tikkakoskelta Hämeenlinnan Tuulokseen.Ville Välimäki / Yle

Kolmekymmentä neljä vuotta sitten Hämeenlinnan torilla suljettiin vanhaan lentokoneeseen tehdyn kahvilan ovet. Kukaan ei enää käynyt, ja kauppa ei kannattanut. Suomen Ilmavoimien yksi merkittävimmistä lentokoneista, Hanssin-Jukka, lopetteli toista uraansa torikahvilana.

Lentokone oli määrätty romutettavaksi jo 1950-luvulla käydessään ilmavoimille liian vanhaksi, ja nyt näytti jälleen huonolta. Uutta rakennettiin ja uuteen pyrittiin, eikä suunnitelmiin sopinut vanha miehistönkuljetuskone torin laidalle.

Euroopankin ilmatilaa halkonut, ja Suomen ilmavoimien palveluksessa ollutta lentokonetta ei halunnut kukaan. Lopulta se päätyi makaamaan Tikkakoskelle. Se oli liian suuri kaikkialle, ja lopulta myös liian huonossa kunnossa.

Hanssin-Jukka sai odottaa säiden armoilla melkein kolmekymmentä vuotta, ennen kuin sen loisteliaan uran arvo ymmärrettiin, ja vanha lentokone kunnostettiin talkoovoimin. Uudesta ja komeasta ulkomuodosta huolimatta sitä ei kaivannut lähellä sijaitseva Jyväskylä, ja Keski-Suomen ilmailumuseokin valitteli tilanpuutettaan.

Hämeenlinnassa kuitenkin ymmärrettiin, että vaikka historiallinen pala on suuri kooltaan, se on kuitenkin tärkeä palanen. Hämeenlinnalaisen perinneyhdistyksen sinnikkään työn tuloksena Tuuloksessa on nyt kauppakeskuksen pihaan rakennettu lasikuutio, jossa Hanssin-Jukka saa eläkepäiviksi osakseen ansaittua ihailua ja ihmettelyä.

Erikoiskuljetus maantiellä
Ville Välimäki / Yle

Lentokoneella on vain puoli metriä maahan

Jos on ollut syntyjään kalifornialaisella Hanssin-Jukalla näyttävä alkutaival hollantilaisena matkustajakoneena ja saksalaisena haavoittuneiden sotilaiden kuljetuskoneena, teki se myös näyttävän paluun takaisin Hämeenlinnaan.

Hanssin-Jukan järkälemäinen olemus vaatii maantien, jossa on järjestettävissä tilaa niin korkeudesta ja leveydestä, mutta myös maavaraa pitää olla. Siinä on ollut erikoiskuljetusten reittejä suunnittelevalla Juha Mattilallakin miettimistä. Sopiva reitti Tikkakoskelta Hämeenlinnaan löytyi Keuruun, Mäntän, Jämsän ja Padasjoen kautta.

– Ensimmäisenä lähtee liikennemerkit, ja pysäytetään vastaantuleva liikenne, sanoo Mattila. Hanssin-Jukan tapauksessa ulottuvuutta tuli myös alas, sillä sen laskutelineet vaativat huomiota.

– Laskutelineiden ja maan väliin jää vain puoli metriä tilaa, ja niiden leveys on kuusi metriä, kuvaa Mattila Hanssin-Jukan vaatimuksia.

Hanssin-Jukan kuljettajaksi vaaditaan myös kylmäpäisyyttä. Juha Myllymäellä on kokemusta monista erikoiskuljetuksista, ja nyt viivan voi vetää myös DC-kakkosen kohdalle.

Erikoiskuljetus vaatii hyvää tiimityötä, ja Hanssin-Jukkaa olikin kuljettamassa myös kaksi muuta autoa, joista selvitettiin etukäteen mahdollisia kapeikkoja, ja mittailtiin käännöksiä.

– Kuljetus ei muuten onnistuisi. Tuolta takaa ei näe kaikkea, on tämä sen verran leveä kuljetus. On luotettava kavereihin, mitä ne huutelee sieltä.

Sillä tavalla, maltilla ja yhteistyöllä selvitettiin kunnialla Hanssin-Jukan tie esimerkiksi Jämsän ahtaat kiertoliittymien ja Palokanorren kiertoliittymän läpi.

Ihmisiä seuraamassa lentokoneen erikoiskuljetusta
Lentokoneen kulku kylänraitilla kiinnosti ihmisiä.Ville Välimäki / Yle

Lapsuuden kahvila pienoismallina

Hanssin-Jukan hidas matkanteko Tikkakoskelta Hämeenlinnaan oli niin näyttävä, että monen pienen ihmisen mieli paloi tienvarteen huokailemaan näkyä, ja puntaroimaan kenties samalla haaveammattiaan.

Satoja aikuisiakin ihmisiä kerääntyi öisen maantien varteen kuvaamaan hidasta matkantekoa. Yksi heistä oli jämsäläinen Ilpo Soikkeli, joka pienenä poikana on istunut Hanssin-Jukan matkustamossa kahvilla Hämeenlinnan torilla.

Pienoismalleja rakentaneelle Soikkelille Hanssin-Jukka näyttää kovin tutulta.

– Nyt se näyttää juuri siltä, mitä pikkupoikana tuli maalailtua pienoismalleja. Koneisiin laitettiin von Rosenin hakaristitunnuksia ja keltaista nauhaa.

Hanssin-Jukka Tuuloksessa
Erikoiskuljetus saapui aamuvarhain perille Tuuloksen kauppakeskukseen.Ville Välimäki / Yle

Lentokoneen paluu Hämeenlinnaan tuntuu hyvältä

Hanssin-Jukkaa kelpaa nyt kyyditä läpi kesäisen Suomen, sillä sen lohduttomaan kuntoon päässyt olemus on nyt kunnostettu. Paikka Hämeenlinnassa tuntuu monesta ihmisestä oikealta.

– Koneeseen liittyy vahvoja tarinoita ja se on osa sota-ajan historiaa. Sen takia se ei jätä kylmäksi. Sanomattakin on selvää, kuinka tärkeää on, että kone on onnistuttu säilyttämään, sanoo siirtoa seuraamassa ollut Ilpo Soikkeli.

Myös Juha Suonperä Ilmasotakoulu Killasta seuraa Hanssin-Jukan siirtoa hyvillä mielin. Suonperä on johtanut lentokoneen mittavaa entisöintiprojektia, ja on nyt tyytyväinen siihen, että entinen ilmavoimien ylpeys on löytänyt paikkansa Hämeenlinnan Tuuloksesta.

Hanssin-Jukan perinneyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Kimmo Salomaa pitää suurena saavutuksena sitä, että kone saatiin takaisin Hämeenlinnaan.

– Hanssin-Jukan avulla tehdään positiivista työtä. Uskon, että tästä tulee melkoinen vetonaula.

Hollannissa turisteja kyydinnyt, Saksassa sotilassairaalaan haavoittuneita sotilaita lennättänyt ja Suomen ilmavoimissa rahtialuksena toimineen Hanssin-Jukan uusi sijoituspaikka on Kauppakeskus Tuuloksessa. Sen monia tarinoita aistimaan, ja entisöityä ulkomuotoa ihastelemaan pääsee 23. kesäkuuta alkaen.