Konstaapeli kaasutteli ratsatulla mopolla 75 km/h – mopo muuttuikin moottoripyöräksi

Skootteripoliisin Hämeenlinnassa pysäyttämä mopo kulki testiajossa 75 km/h. Lain silmissä ajopeli olikin viritetty moottoripyöräksi. Nuorelle kuljettajalle tuli seurauksena ajokielto,sakot,satojen eurojen vakuutusmaksut ja mopolle valvontakatsastus.

liikenne
skootteripoliisi Markku Viskari
Heidi Kononen / Yle

Teinipojalle tuli Hämeenlinnassa kalliiksi ajaa viritetyllä mopolla.

Liukkaasti kulkenut ajokki kiinnitti skootteripoliisin huomiota viime viikolla Aulangontiellä. Pojan menopeli oli rekisteröity mopoksi, mutta siihen oli tehty isoja muutoksia.

Mopon ratsannut konstaapeli testasi vielä mopon kulkua ja sai sen kiihdytettyä 75 km/h vauhtiin. Mopon nopeuden pitäisi olla rajoitettu 45 km/h.

Mopon ajovalo oli vaihdettu halogeeni-kattolampuksi, takarenkaan kulutuspinta oli alle sallitun, nopeusmittarin vaijeri oli poikki, eikä takajarru toiminut lainkaan. Vasen peilikin puuttui.

Lisäksi mopon rakenteeseen oli tehty niin suuria muutoksia, että sen ajoneuvoluokka muuttui moposta moottoripyöräksi.

Ajokin puutteet ja viritys tekivät menopelistä hengenvaarallisen.

Poliisi määräsi kuljettajan väliaikaiseen ajokieltoon sekä mopon valvontakatsastettavaksi. Kuljettaja sai lisäksi sakot. Kalliiksi tempun tekevät jälkikäteen tulevat vakuutusmaksut, jotka voivat olla useita satoja euroja.

Yli 65 km/h kulkeva mopo onkin moottoripyörä

Hämeen poliisi muistuttaa, ettei mopon rakenteellista nopeutta ei saa nostaa millään keinoilla.

Jos poliisi huomaa mopon kulkevan yli 65 km/h, niin mopoa käsitelläänkin moottoripyöränä.

Tällöin kuljettajalla pitää olla moottoripyöräkortti, ja mopo on pitänyt muutoskatsastaa moottoripyöräksi.

Mopoon ei saa myöskään saa asentaa tai vaihtaa valaisimia, joita siihen ei ole tyyppikatsastettu. Tunnuskilven pitää olla luettavissa takaapäin eri etäisyyksiltä esteettä.

Hämeen poliisi kertoi moottoripyöräksi muuttuneesta moposta Facebook-sivuillaan.