Chick lit on kirjallisuuden turhapuro: kansa pitää ja kriitikot polkevat

Chick lit -kirjallisuutta voi pitää kevyenä hömppänä, jonka arvo lukijalleen on lähinnä viihteellinen. Aiheesta väitöskirjan tehneen Terhi Nevalaisen mukaan se on toki sitä, mutta myös muuta. Chick litin lukijat näkevät tarinoissa myös kyseenalaistamisen ja kritiikin paikat.

kirjallisuus
Chick lit -kirjallisuutta
Pekka Sivukari / Yle

Chick lit -kirjallisuudella tarkoitetaan yleensä nuorille naisille suunnattua viihdekirjallisuutta. Lajityyppi syntyi 1990-luvun puolivälissä. Sen aloittajana pidetään Helen Fieldingiä Bridget Jones -teoksineen.

Filosofian maisteri Terhi Nevalainen perehtyi lajityyppiin väitöstutkimuksessaan. _Pinkit piikkikorot. Chick lit -kirjallisuuden postfeministiset sisällöt ja lukijat niiden merkityksellistäjinä _tarkastetaan Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampuksella perjantaina 12. kesäkuuta. Nevalainen käytti tutkimusaineistonaan Joensuussa toteutettua lukupiiriä ja siihen liittyviä haastatteluja.

– Itse olin lukenut chick lit -kirjallisuutta aika paljon. Siinä oli sellaista tarttumispintaa, siinä oli paljon mikä jäi mietityttämään.

– Ennen kaikkea se suuri ristiriita, että chick lit on kaikkein matalimmin arvostettua naiskirjallisuutta, mutta toisaalta se on niin valtavan luettua ja suosittua, Terhi Nevalainen kertoo.

Voimaannuttavia kasvutarinoita

Vaikka chick lit -kirjallisuutta pidetään usein puhtaasti viihteenä, havaitsi Terhi Nevalainen lajityypin pitävän sisällään muitakin merkityksiä lukijoilleen.

– Totta kai sitä luetaan viihtymistarkoitukseen. Sieltä löydetään kuitenkin myös vahvoja kasvutarinoita ja onnistuneita ongelmanratkaisukulkuja, Nevalainen sanoo.

Selvää oli myös kritiikki kuluttajuusihannetta ja ihanneruumiillisuutta kohtaan.

Terhi Nevalainen

– Aika voimakkaasti sitä luetaan ironisesti. Ironisen oivaltamisen nautinto oli yksi tärkeimpiä viihtymisen paikkoja. Selvää oli myös kritiikki kuluttajuusihannetta ja ihanneruumiillisuutta kohtaan.

Vaikka kirjan päähenkilö siis kulkisi kalliissa merkkikengissä, ei lukija kuitenkaan ajattele, että hänen pitäisi lähteä kauppaan itselleen sellaisia ostamaan. Tarinan tarjoamaa kuluttajuusideaalia saatetaan osin ihannoida, mutta samalla se myös haastetaan ja kyseenalaistetaan.

Yhdenlainen ajankuva

Terhi Nevalaisen mukaan chick litillä on alhaisesta arvostuksestaan huolimatta paikkansa kirjalllisuuden joukossa.

– Mikään kirjallisuus ei ole niin kapea-alaista, etteikö se tarjoaisi jotakin myös sen ilmeisimmän kohdeyleisön ulkopuolellekin.

Onko chick lit kertakäyttökirjallisuutta?

– Kyllä se paljon sellaista on. Toisaalta lukijat ovat monesti aika uskollisia kirjailijoille. Monet kirjailijat ovat tehneet hyvin pitkiä ja laajoja tuotantoja. Samoja kirjoja ei lueta uudestaan, mutta luetaan saman kirjailijan tuotantoa jatkossa, Nevalainen pohtii.

– Varmasti ne kehityshaasteet, joita tämän hetken chick lit -sankarittarilla on, saattavat muutaman kymmenen vuoden jälkeen vaikuttaa vanhentuneilta. Mutta se taas kertoo tästä meidän ajasta.

Yhdenlaisen ajankuvan chick lit -kirjat siis jättävät tuleville kirjallisuuden- ja historiantutkijoille.