1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Juhannusruuhkassa ohi voi vilahtaa viisi rattijuoppoa ja toista tuhatta kaaharia tunnissa

Jos ohi pyyhältää lähes 4 000 autoa tunnissa, joukossa on viisi rattijuoppoa ja 25 alkoholia maistellutta. Puolet ajaa ylinopeutta. Parisataa on unohtanut turvavyön ja lähes 400 kuskia puhuu kännykkään. Tarkastelimme erilaisten riskikuskien todennäköistä määrää liikennevirrassa kuudella vilkkaalla tieosuudella. Valitsimme ajankohdaksi juhannusaattoa edeltävän päivän vuodelta 2014.

Kotimaan uutiset

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Animaatio kertoo, kuinka paljon riskikuljettajia eri tieosuuksilla juhannusruuhkassa keskimäärin liikkuu.Lähde: Liikenneturva

Kuolonkolarien määrä on nousussa. 103* ihmistä on menehtynyt liikenteessä tämän vuoden tammi-toukokussa. Edeltävinä vuosina jäätiin reilusti alle sadan vastaavana ajankohtana.

Välinpitämättömyys on osasyyllisenä monessa onnettomuudessa. Liikennevakuutuskeskuksen yhteyspäällikön Tapio Koisaaren mukaan kyse ei ole pikkurikkeistä.

– Kaahataan esimerkiksi humalassa jopa oma lapsi kyydissä, hän kertoo.

Ainakin osa piittaamattomuudesta johtuvista onnettomuuksista pystyttäisiin estämään.

Alkoholi on usein mukana kuolonkolarissa

Tapio Koisaaren mukaan liikenteessä tavattavien maistelleiden määrää selittää muun muassa vallalla oleva alkoholiannosten "laskemisen kulttuuri": illanistujaisissa nautitaan sen verran, että veren alkoholipitoisuus jää todennäköisesti alle rangaistavan 0,5 promillen rajan.

– Ei huomata, että illanistujaisten jälkeen vaikuttavat sekä alkoholi että väsymys. Jos on lääkitystä tai univelkaa, pienikin alkoholimäärä laskee reagointikykyä huomattavasti, Koisaari huomauttaa.

Koisaaren mukaan humalassa unohtuu helposti myös turvavyö ja nopeus nousee yli rajoitusten.

Liikenneturvan yhteyspäällikön Tapio Heiskasen mukaan alkoholi on mukana joka neljännessä liikennekuolemassa. Hänen mukaansa liikennevirrassa noin joka 700. kuski on rattijuoppo.

– Pääasiassa rattijuoppo tappaa vain itsensä. Jonkun verran menee sivullisiakin.

Turvavyö on asennekysymys

Joka 10. taajamassa ajavalle ja joka 20. taajaman ullkopuolella ajavalle turvavyö on pelkkä koriste. Koisaaren mukaan turvavyökään harvoin vain unohtuu.

– Turvavyön käyttämättömyys on monesti ihan asenteellista. Yhdessä tapauksessa perheen vanhemmat olivat ajatelleet, että turvavyöstä on haittaa ja neuvoivat lapsilleen, että sitä ei tarvitse käyttää.

Myös turvaväli on usein asennekysymys. Tapio Heiskasen mukaan liian lyhyet turvavälit näkyvät juhannuksena peltikolareina, joissa toisinaan myös loukkaantuu ihmisiä.

Varsinais-Suomen Ely-keskuksen liikenneturvallisuusinsinöörin Jaakko Klangin mukaan kiirettä ei kannata paikata turvavälejä pienentämällä varsinkaan, kun juhannukseksi on luvassa sateita.

– Sekunti tarvitaan jo reagoimiseen. Kolme jarruttamiseen. Kun tien pinta on kostea, puhutaan jo viidestä tai kuudesta sekunnista.

Onnettomuuttta ei osata edes kuvitella

Liikenteeseen lähdetään kuin soitellen sotaan, koska ihmiset eivät suostu uskomaan, että onnettomuus voi sattua omalle kohdalle. Kuitenkin esimerkiksi nuorten ja nuorten aikuisten kohdalla liikenneonnettomuus on yleisin kuolinsyy maailmanlaajuisesti.

– Ihminen ulkoistaa onnettomuudet omasta elämästään. Ei kukaan suunnittele joutuvansa liikenneonnettomuuteen. Eihän kukaan suunnittele saavansa syöpääkään, Tapio Koisaari sanoo.

Liikenteessä ei saisi koskaan luottaa liikaa omiin tai muiden taitoihin.

– On tavallaan sokea luottamus muihin tienkäyttäjiin, että toimitaan yhteisten pelisääntöjen mukaan. Aika yllättävän iso osa liikennevirrasta ei kuitenkaan näin tee, Tapio Heiskanen muistuttaa.

*103 on onnettomuustutkintalautakuntien Liikennevakuutuskeskukselle toimittama luku. Tilastokeskus tilastoi liikennekuolemia hieman erilaisella rajauksella. Keskeisin ero on, että liikenteessä sattuneet sairaskohtaukset tutkitaan, mutta niitä ei kirjata viralliseen tilastoon.

Vuoden 2013 alussa liikenteessä kuoli 93 ja vuoden 2014 alussa 81 ihmistä. Tiedot on saatu Liikennevakuutuskeskuksen liikenneturvallisuusyksiköstä.

Lue seuraavaksi