Nyt sijoituksilla halutaan vaikuttaa – pelkkä tuotto ei riitä

Sijoitusyhtiöiden asiakkaiden vaatimukset sijoituksien valikoimiseen ovat kovassa kasvussa. Norjan valtion eläkerahasto päätti vastikään luopua hiileen sidoksissa olevista sijoituksistaan. Päätökselle odotetaan seuraajia ennen pitkää: vaikuttavuussijoittaminen on alan nouseva suuntaus.

talous
Jonas Ahlén.
Jonas Ahlén.Yle

Sijoitusyhtiöille asiakkaiden kasvavat vaatimukset rahojensa valikoivaan sijoittamiseen tuottavat päänvaivaa. Alalla vaikuttavuussijoittaminen on nouseva trendi. Sillä tarkoitetaan sijoittamista, joka kohentaa esimerkiksi sosiaalisia oloja. Sen lisäksi pitäisi kertyä voittoa.

Vaikuttavuussijoittamista vaativien asiakkaiden ryhmä on pieni, mutta nopeimmin kasvava asiakasryhmä, sanoo norjalais-ruotsalaisen eläkejätti Storebrandin varallisuudenhoitoyhtiön toimitusjohtaja Jonas Ahlén.

– Meidän kaltaiselle tulevien eläkeläisten rahaa sijoittavalle yhtiölle on kohtalainen haaste kasvattaa sen osuutta, Ahlén sanoo Yle Uutisten haastattelussa.

Storebrandin jättimäisestä 60 miljardin euron sijoitussalkusta on 100 miljoonaa euroa on irrotettu niin sanottuun vaikuttavuusinvestoimiseen eli sijoittamiseen, jossa tuoton lisäksi tavoitteena on parantaa maailmaa.

Storebrandin tapauksessa vaikuttavuussijoittaminen tarkoittaa investointeja esimerkiksi Naisten pankkiin tai Intian mikrorahoittamiseen. Hiileen liittyvistä sijoituksista yhtiö on jo luopunut.

Toisaalta vaikuttavuussijoittamisesta odotetaan tuottavan kauaskantoisia tuloksia esimerkiksi kestävämmän kehityksen kautta.

Mutta onko myyminen paras vaikuttamiskeino?

– Tarvittaessa painostamme omistajana yhtiön johtoa muuttamaan yrityksen toimintaa, Ahlén linjaa.

Hiiliteollisuuden uudistamiseen ei kuitenkaan usko riittänyt ja siksi siihen liittyvistä sijoituksista luovuttiin jo aikaa sitten.

– Varsinkin Norjan valtion päätöksen jälkeen uskon ratkaisun saavan seuraajia muistakin institutionaalisista sijoittajista, Ahlén sanoo.

Hän osallistui Helsingissä Vastuullisen sijoittamisen seminaariin.