Yksi kaupan ala kasvaa taantumassakin – ihmiset satsaavat nyt silmälaseihin

Kauppa kituuttaa Suomessa – paitsi optikkoliikkeet. Suomalaiset ovat kantaneet euroja silmälasikauppoihin yhä enemmän jo reilun vuoden ajan. Yksi alan toimijoista sanoo, että asiakkaista kilpaillaan aggresiivisella hintasodalla.

Kotimaa
Näkötarkastus.
Yle

Ruokakauppa kituuttaa, samoin esimerkiksi vaatekauppa. Silmälasikauppiaat taas kertovat suomalaisten lähteneen ostoksille optikkoliikkeisiin.

Suomalaiset ostavat silmälaseja ja muita optikkoliikkeiden palveluja entistä suuremmalla summalla. Alan myynti on kasvanut tämän vuoden ensimmäisten kuukausien aikana lähes viisi prosenttia vuoden 2014 vastaavaan aikaan verrattuna.

– Suomalaiset ostavat entistä yksilöllisemmin suunniteltuja moniteholinssejä, toimitusjohtaja Panu Tast Optisen toimialan liitosta kertoo.

Kunkin asiakkaan tarpeisiin suunnitellut lasit maksavat enemmän kuin massatuotteet.

Optikkoliikkeiden myynti kääntyi kasvuun vuoden 2013 lopulta. Tämän vuoden myynnin kasvu on siis jatkoa jo puolen toista vuoden takaiselle kehitykselle.

Ostaja pitää kiinni euroistaan

Optikkoliikkeiden välillä käydään asiakkaista kovaa kilpailua. Alan suuren yrityksen Instru optiikan toimitusjohtaja Catarina Fagerholm myöntää, että kuluttajia on houkuteltu ostoksille näkyvän hintamainonnan avulla.

– Ala on mainostanut näkyvästi. Hinta edellä, Fagerholm sanoo.

Fagerholm on huomannut, että silmälasin ostajat käyttäytyvät tällä hetkellä samoin kuin ruokakaupan asiakkaat. He ovat entistä hintatietoisempia.

– Meidän ketjuista edullinen Nissen kasvaa tällä hetkellä eniten, toimitusjohtaja Fagerholm kertoo.

"Isot käyvät hintasotaa"

Fenno Optiikka -ketjun ketjujohtaja Rainer Nyman pitää alan mainontaa suorastaan aggressiivisena hintataisteluna markkinaosuuksista.

– Isoimmat toimijat repivät toisilta silmät päästä hintakilpailulla, Nyman kuvailee tilannetta.

Nyman arvio, että alan kasvulukemat selittyvät osittain hintakilpailun aiheuttamalla myyntipiikillä.

Instru optiikan toimitusjohtaja Catarina Fagerholm torjuu Nymanin väitteen.

– Hintasota käytiin jo aikoja sitten, kun Specsavers tuli markkinoille, Fagerholm kuittaa.

Hintakilpailun ja alan ketjuuntumisen seurauksena osa alan yrityksistä kamppailee taloudellisissa vaikeuksissa.