Pian Suomessa: Festivaalilippuja osamaksulla

Festivaalilippujen hintojen nousu on saanut ostajat entistä harkitsevimmiksi ja liput hankitaan yhä lähempänä tapahtumaa. Festivaalijärjestäjät etsivät nyt keinoja ostajien houkuttelemiseksi. Yhtenä keinona mietitään lippujen myymistä osamaksulla.

talous
Punainen keesi sinistä taivasta vasten
Anna-Maria Talvio / Yle

– Useamman vuoden ajat liput on ostettu myöhemmin ja myöhemmin tapahtumiin. Ja kun tullaan viimeiseen 10 päivään, niin me tiedetään että sää muuttuu päätöksen tekoon vaikuttavaksi tekijäksi. Sen takia meille on tärkeää löytää toimia millä me saadaan kuluttaja aiemmin lippuluukulle, sanoo Seinäjoen Provinssin festivaalijohtaja Sami Rumpunen.

Iso raha parikymppiselle

Lippu Provinssiin koko juhlan ajaksi maksaa melkein 170 euroa ja yhden päivän lippukin runsaat 80 euroa. Rumpunen myöntää summan suuruuden.

– Se on totta, että se raha on iso. Kun meillä on lähes 130 artistia ja neljän päivän lippu maksaa vajaa 170 euroa, niin se on toista euroa per artisti. Aina löytyy argumentteja, että lipun hinta on suhteellisesti matala, mutta kun se suhteutetaan parikymppisen lompakkoon niin tottakai se on iso raha. Kuluttaja tekee valintansa. Lippuja ei poimita moneen tapahtumaan samaan kesään, kuvailee festivaalijohtaja Rumpunen.

Lippu osamaksulla?

Yksi keino sitouttamiseen voisi olla lippujen myynti osamaksulla. Näin toimitaan esimerkiksi Tanskan Roskildessa ja muutamissa muissakin Euroopan rokkijuhlissa.

Provinssissa ei ole vielä ryhdytty ratkomaan, mitä osamaksumahdollisuus festivaalin järjestäjältä käytännössä vaatisi ja miten se toteutettaisiin, mutta Rumpusen mukaan lähellä se on.

– Uskon että se maksutapana alkaa näkyä useimmissa kotimaisissa suurtapahtumissa vähintään kolmen vuoden kuluessa, mutta ensimmäiset varmasti ottaa sen käyttöön jo ennemmin.

Tilastokeskuksen selvityksen mukaan festivaalien lippuhinnat ovat nousseet yleistä hintatasoa nopeammin, jopa useita kymmeniä prosentteja muutamassa vuodessa. Seinäjoella toimivan Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin tutkimuksen mukaan rock-festivaalin keskimäärin parikymppinen vieras käyttää lipun lisäksi noin 200 euroa käyntinsä aikana, mutta esimerkiksi tyypillisesti noin kuusikymppinen Tangomarkkinoiden kävijä 350 euroa pääsylipun lisäksi.