Kauppias hyötyy satojen tuhansien eurojen pulloautomaateista vain sentin osasia

Investoinnit juomapakkausten palautusjärjestelmiin ovat mittavia, pienelle kaupalle kymmeniä tuhansia, isommille kaupoille jopa satoja tuhansia. Silti pullonpalautus on oltava jo palvelunkin nimissä.

ilmiöt
Pulloja palautetaan kaupassa
Yle

–Kyllä siitä aika monta pulloa saa läpi mennä että investointi tulee katettua, mutta se on osa kaupan palvelua että nämä hommat meillä hoituu, myöntää kauppias Lasse Keränen Riihimäen K-Citymarketista.

Laitteet hankitaan usean vuoden aikajänteellä. Investointi sitten pikkuhiljaa tulee takaisin.

Pullorumba etenee siten, että palautusautomaatti lähettää tietoliikenneyhteyksien välityksellä PALPAlle (Suomen Palautuspakkaus Oy) tiedon palautettujen pullojen määrästä. PALPA hyvittää saman summan kaupalle kuin mitä kauppa on maksanut palautuksesta asiakkaalle.

Kauppa saa välikätenä toimimisesta pienen käsittelykorvauksen.

–Siinä puhutaan ihan sentin osista, ei siinä suoraa rahallista hyötyä synny. Kyse on enemmänkin asiakkaan palvelemisesta. Asiakkaat valitsevat kaupan myös sen mukaan missä pullon palauttaminen käy jouhevasti ja helposti, tietää kauppias Keränen.

Kaikki kaupan tiskeillä olevat pullot eivät ole Palpan järjestelmän piirissä.

Esimerkiksi Lidlin pullot on syytä palauttaa mieluiten ketjun omiin myymälöihin.

Asiakkaat palauttavat kerralla suurempia määriä

Soisiko kauppias, että kaikki pullot olisivat pantillisia ja palautettavissa mihin vain kauppaan?

–Kyllä se tietysti helpottaisi täälläkin ja tietysti asiakasta helpottaisi jos kaikki pullot voisi palauttaa samaan osoitteeseen. Suurimmassa osassa kaupoista onnistuu vain Palpan pullojen palauttaminen.

–Tänä päivänä ihmiset palauttavat kerralla suurempia määriä, kun on siirrytty lasipulloista tölkkeihin ja muovipulloihin, jotka ovat huomattavasti lasipulloja kevyempiä.

–Ennen kauppoihin palautettiin muovipussillinen tai kaksi lasipulloja, mutta tänä päivänä se on ihan normaalia, että ihmiset tyhjentää puolen vuoden varastot yhdellä kertaa.

Pulloja tuhat kiloa viikossa

Kauppias Lasse Keräsen mukaan asiakkaan näkökulmasta tärkeintä on, että koneet ovat tehokkaita ja palauttaminen menee mahdollisimman nopeasti ja että palautussäiliöt on riittävän suuria.

– Itsekin pulloja joskus palauttavana tiedän, että se on aika turhauttavaa kun kone menee tilttiin. Koneiden kapasiteetti on rajallinen. Laatikko mihin kone tölkit ja pullot rusentaa, niin se ottaa tietyn määrän vastaan. Sitten täytyy laatikko vaihtaa. Meiltä esimerkiksi lähtee pulloja ja tölkkejä noin 1000 kiloa per viikko.