Siipirataslaiva Elias Lönnrot risteilee taas

Liikenteeseen palannut m/s Elias Lönnrot on kopio satakunta vuotta sitten sisävesillä risteilleestä höyrylaiva s/s Elias Lönnrotista. Keuruun kaupunki rakennutti kopion muutama kymmenen vuotta sitten.

Elias Lönnrot
Siipiratasalus m/s Elias Lönnrot.
Simo Pitkänen / Yle

Siipiratasalus Elias Lönnrotin viime kesä katkesi vaihdelaatikkovikaan. Sen jälkeen aluksen liikennöitsijä irtisanoi aluksen vuokrasopimuksen. Alus oli päässyt myös rapistumaan.

Keuruun kaupunki otti kuitenkin lusikan kauniiseen käteen, ja satsasi 35 000 euroa aluksen kunnostamiseen. Uusi liikennöitsijäkin löytyi, ja nyt laiva on palannut vesireiteille.

– Elias Lönnrot sai uudet moottorit molempiin siipirattaisiin, ja laiva on nyt täysin valmis uusiin seikkailuihin, sanoo Mari Impola laivaa nyt liikennöivästä Suomen Saaristokuljetuksesta.

– Tekniikka on täysin modernisoitu, eli se on paljon tuoreempaa kuin itse laiva, Impola jatkaa.

Laiva on jo seilannut ensimmäisen tilausristeilynsä, ja yleisöristeilyt alkavat ensi viikolla.

– Odotamme tässä vielä kesää, se tuntuu kadonneen. Saa lähettää tänne, jos löytää. Liikenteen puolesta haluamme yhdistää Keuruun ja Mäntän, mehän ajamme edestakaisin monta kertaa viikossa, Impola sanoo.

Elias Lönnrot on Suomen Saaristokuljetuksen ainoa sisävesialus.

– Toimimme pääosin Suomenlahdella, Helsingin ja Kotkan välisellä alueella, Impola kertoo.

Mari Impolaa haastatteli Yle Keski-Suomelle Matleena Ylikoski.