Loistavan idean saa myytyä Googlelle – tai sitten aika valuu hukkaan

Spotify, Skype, Facebook – moni verkon jättiläisistä on saanut alkunsa pienestä. Suurin osa verkkosivuista on kuitenkin enemmän tai vähemmän epäonnistuneita kokeiluita, vaikka keksijän mielestä idea saattoi olla loistava.

Kuva: Yle

Kotimaisten nettisivujen kävijätilastojen kärkeä hallitsevat isojen toimijoiden kuten Googlen ja Microsoftin palvelut ja isot mediatalot, Iltasanomat ja Iltalehti etunenässä. Aina menestyneen sivun taustalta ei kuinkaan löydy isoa mediaorganisaatiota, vaan ehkä jopa yhden ihmisen yritys.

Oululaisella Petri Lindillä on kokemusta sekä onnistuneista että epäonnistuneista projekteista.

– Yhdeksänkymmentä prosenttia hyvältä tuntuvista ideoista on sellaisia, ettei niitä kannata lähteä viemään eteenpäin. Jäljelle jäävästä kymmenestä prosentista vielä noin puolet epäonnistuu, ja lopusta viidestä prosentistakin ehkä puolet on sellaisia, jotka tuottavat siihen sijoitetun ajan takaisin.

Projekti on epäonnistunut, jos se ei tuota siihen investoitua aikaa kolmessa vuodessa.

Petri Lind

Omalta kohdaltaan onnistuneena projektina Lind pitää harrastusmielessä tekemäänsä suomi–englanti-verkkosanakirjaa. Sillä on päivittäin tuhansia käyttäjiä. Epäonnistumiseksi hän luokittelee puolestaan ranska–englanti-sanakirjan, joka oli sinänsä ihan toimiva, mutta samankaltaisia sivustoja ja kilpailua oli liikaa.

– Projekti on epäonnistunut, jos se ei tuota siihen investoitua aikaa kolmessa vuodessa, eli kolmen vuoden jälkeen sivuston pitäisi tuottaa taloudellista voittoa.

Kannattaa mokata nopeasti

Yrittäjyyden professori Jarna Heinonen Turun yliopiston kauppakorkeakoulusta on samaa mieltä siitä, että vain harva idea lähtee lentoon. Idea saattaa muuttaa muotoaan tai kuihtua kokonaan. Sama pätee kaikkeen yrittäjyyteen, ei vai nettibisnekseen.

Hän sanoo, että yrittämisessä vanha sanonta "hyvin suunniteltu on puoleksi tehty" ei täysin pidä paikkaansa.

Tappioiden ja ajan voittamiseksi kannattaa ryhtyä nopeasti testaamaan sitä asiakkailla. Jos idea osoittautuu idioottimaiseksi, ei sen kanssa ehdi vatvoa vuosikausia.

Jarna Heinonen

– Tappioiden ja ajan voittamiseksi kannattaa ryhtyä nopeasti testaamaan sitä asiakkailla. Jos idea osoittautuu idioottimaiseksi, ei sen kanssa ehdi vatvoa vuosikausia.

Heinosen mukaan suomalaiset usein ajattelevat, että hyvä tuote myy itsensä. Näin ei kuitenkaan ole, vaan idea pitää tarjota oikeassa paketissa ja sen pitää tulla tarpeeseen.

Yrittäjä voi luoda myös tarpeen, jota ei aiemmin ollut olemassa. Heinonen sanoo, että lentokenttiä ei keksitty, koska ilmassa oli paljon lentokoneita vailla laskeutumispaikkaa. Myös kännykkä keksittiin, vaikka kukaan ei tiennyt tarvitsevansa sellaista.

Isot näkyvät, mutta pienet muuttuvat

Heinosen mukaan digipalveluita tai nettisivustoja ei voi erottaa omaksi toimialakseen, vaan kyse on nykyajan tavasta tehdä asioita. Hän sanoo, että ala kerrallaan painopiste siirtyy digitaalisessa muodossa tarjottaviin palveluihin, jolloin vanhoja toimijoita kuolee tai ne muuttavat muotoaan.

Vaikka isot jätit kuten Google toimivat nykyään lähes joka bisneksessä, parhaat ideat ovat usein lähtöisin pieniltä toimijoilta, jotka ovat lopulta myyneet ideansa isoille.

En näe, että tämä olisi vain isojen bisnes vaan fiksujen ratkaisujen bisnes.

Jarna Heinonen

– En näe, että tämä olisi vain isojen bisnes vaan fiksujen ratkaisujen bisnes. Rahaa vaaditaan, mutta ennen kaikkea vaaditaan idea.

Kansainvälisyys tähtäimessä alusta saakka

Petri Lindillä on työn alla jo seuraava idea: lomalista.fi-niminen sivusto, joka on tähdätty erityisesti omatoimimatkailijoille. Siihen on listattu matkakohteita, joista voi valita sopivimman syöttämällä palveluun itselleen tärkeitä asioita.

Aluksi sivusto tehdään suomeksi ja sen jälkeen se on tarkoitus monistaa useille kielille. Lindin mukaan kansainvälistymistä kannattaa suunnitella jo miettiessään sivustolle ideaa, sillä kansainvälisiltä markkinoilta löytyvät isot yleisöt ja myös mahdollisuudet koviin ansioihin.

Uudessa projektissa mitään takuuta menestymisestä ei kuitenkaan ole ja sivustoon käytetty puolen vuoden työ voi lopulta valua hukkaan.