Merilappilaisia liikkeitä tehtiin tunnetuksi kampanjapäivänä

Perjantaina vietettiin ”Kiitos kun käyt” -päivää useissa Meri-Lapin yrityksissä. Päivän tarkoituksena on kannustaa merilappilaisia käyttämään paikallisia palveluita ja ostospaikkoja.

Avoimet ovet
Tarja Nurkkala Kemin Punnitse&Säästä -myymälän tiskin takana.
Teemu Vallo / Yle

Useissa merilappilaisissa liikkeissä vietettiin perjantaina avoimien ovien päivää, jolloin paikallisia asukkaita kannustettiin astelemaan kauppaan sisälle tutustumaan paikalliseen palveluntarjontaan – ilman ostopakkoa.

Liikkeelle lähteneet merilappilaiset pitivät tempauspäivää tervetulleena.

– Mielestäni nämä avoimien ovien päivät ovat hyvä juttu, tällä tavallahan saadaan tietää, mitä kaikkia liikkeitä täällä on, Pentti Kiviniemi nyökkäilee.

Hän kertoo suosivansa paikallisia yrityksiä. Kaisa Karmala on samaa mieltä ja piti itsekin avoimien ovien päivää hyvänä ideana.

– Toivottavasti Kemissä pysyisi näitä liikkeitä paljon enemmän. Paikallinen on tuttu ja turvallinen valinta ja löytää mitä etsii, Karmala sanoo.

Kampanjapäivä on osa Merilappilainen jalanjälki -projektia, jossa alueen ihmisiä kannustetaan tukemaan paikallisia yrityksiä hankinnoissaan ja palveluissaan.

Kampanjassa mukana olevat yritykset tunnistaa muun muassa tarrasta, joka kuvaa sinisiä jalanjälkiä sydämenmuotoisessa asetelmassa.

Toimittajaharjoittelija Jasmina Vaaraniemi