1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Viileä alkukesä hillitsi grillaamista – juhannus on silti sesonki

Suomalainen grillikansa on hytissyt alkukesästä sen verran kylmissään, ettei grillituotteita ole kulunut tavanomaiseen tahtiin. Vaikka elohopea ei juhannuksena hellelukemiin kipua, käsillä on koko kesän kuumin grillausrupeama. Satoi tai paistoi, suomalaiseen juhannukseen kuuluu grillaus.

Kuva: Yle

Makkaranvalmistajien mukaan juhannuspöytään ostetaan perinteisen makuista grillimakkaraa. Toiset pitävät "jauhomakkarasta" eli B-luokan grillimakkarasta, toiset syövät lihaisempaa tuotetta.

Silti yhteinen nimittäjä on perinteisen mieto maku. Chilin tai pekonin makuiset makkarat ovat löytäneet tiensä suomalaisen lautaselle, mutta ne ovat menekin suhteen edelleen marginaalissa, lihataloista kerrotaan.

Grillituotteiden myynti on ollut alkukesästä hiukan kohmeessa. Makkaraa on myyty, mutta muiden grillilihojen menekki on ollut tavanomaista vähäisempää, kertoo lihatalo Poutun toimitusjohtaja Heikki Laitala.

– Kylmyys on vaikuttanut alkukesän myyntiin, mutta juhannuksena se ei haittaa. Nyt on joka tapauksessa kuumin sesonki, toteaa Laitala.

Ruokatalo Snellmanin lihanjalostuksen toimitusjohtaja Henrik Snellman vahvistaa, että menekistä päätelleen juhannuksena grillataan joka tapauksessa.

– Grillattavaa ostetaan kyllä juhannukseksi. Sitten juhannuksen jälkeen näkee, jäikö sitä jääkaappiin eli tullaanko pian ostamaan lisää. Paras grillituotteiden menekki on silloin, kun lämpötila on hiukan yli 20 astetta. Liian kuumalla ilmalla ei niinkään osteta syötävää, vaan silloin menee juomia, selventää Snellman.

Poutulla grillituotteiden valmistus kulminoituu juhannukseen. Juhannusviikolla tehtailta lähtee joka päivä noin 150 000 kiloa tuotteita kauppoihin. Parin sadan työntekijän yhtiöön on palkattu satakunta kesätyöntekijää valmistamaan, pakkaamaan ja lähettämään tuotteita. Tavallista kovempi grillituotteiden menekki jatkuu yleensä koulujen alkuun saakka.