Metron automatisoinnista väännetään taas – poliittisesti tarjolla huonoja ja vielä huonompia ratkaisuja

HKL:n johtokunta päättää tänään, jatkaako se metron automatisoinnin valmistelua. Puntarointia hankaloittaa käynnissä oleva, kallis käräjöinti Siemensin kanssa, projektiin jo palaneet miljoonat ja Espoon liian lyhyiden asemalaitureiden aiheuttamat kapasiteettiongelmat.

Kotimaa
Vuosaaren metroasema.
Vuosaaren metrolaiturin ovet puretaan.HKL

HKL:n johtokunta päättää tänään, jatkaako se metron automatisoinnin valmistelua. Asia on poliittisesti kipeä, sillä kaupunki käräjöi parhaillaan Siemensin alkuperäisen automatisointisopimuksen purkamisesta. Asia saatetaan vielä jättää pöydälle, mutta joku päätös on pakko tehdä pian.

Liikennelaitoksen mukaan automatisointi on vaikeuksista huolimatta pakko toteuttaa, sillä Espoon lyhyiden laitureiden takia kuljettajavoimin ei voida taata riittävän lyhyttä vuoroväliä. Kapasiteettiongelma tulee laskujen mukaan vastaan kymmenessä vuodessa.

– Lyhyille laitureille pitää ajaa tiheämmin, jotta kapasiteetti riittää. Liikenne menee varmasti jossain vaiheessa sekaisin, jos kuljettaja arvioi itse epäsäännölliset vuorovälit, kertoo HKL:n johtokunnan puheenjohtaja Tuomas Rantanen (vihr.)

Rantanen lykkäisi päätöstä metron automatisoinnista muutamilla vuosilla.

– Se on neuvottelukysymys, että mikä se ajoitus on. Suunnittelu ja toteuttaminen kestävät oman aikansa. Jos mitään ei tehdä, niin vuonna 2025 Kulosaaren sillalla ja Espoon perukoilla liikenne takkuaa, joten automaattimetro tarvitaan joka tapauksessa. Itse olisin valmis siirtämään päätöstä tuonnemmas.

Kruunuvuoren silta helpottaisi ruuhkia

Päätös olisi Rantasen mukaan helpompi, jos kaupunki tekisi sitovan päätöksen Kruunuvuoren sillasta tänä vuonna.

Silta helpottaisi Rantasen mielestä ruuhkia sen aikaa, että kaupunki ehtisi saada oikeustaistelun Siemensin kanssa päätökseen. Kaupunki hakee nyt käräjillä Siemensiltä takaisin 50 miljoonaa euroa. Siemensin mukaan tähän asti prosessiin on jo palanut 100 miljoonaa.

Itse olisin valmis siirtämään päätöstä tuonnemmas.

Tuomas Rantanen

– Kun julkinen sektori kilpailutuksen kautta tilaa yksityiseltä sektorilta jotain, niin aina jotain voi mennä pieleen. Julkinen puoli voi sössiä tai sitten yksityinen puoli tekee asioita pieleen. Viime kädessä juristit rikastuvat ja niitä on molemmin puolin. Salkkuherrat miettivät kenen moka se lopulta oli. Automaattimetron selvittely on pitkä ja mutkainen prosessi.

Tänään päätettävänä oleva suunnitelma tulee takaisin johtokunnan käsiteltäväksi syksyllä.

– Pointti on siinä, että annetaan valtuudet valmistella syksyksi hankesuunnitelma. Syksyllä me voimme sitten hyväksyä tämän tai kaataa sen. Luultavasti me tulemme asettamaan lisäselvityksiä myös muille vaihtoehdoille. Tällä tavoin päätöstä voidaan siirtää ainakin jonkin verran tulevaisuuteen.

Metron täysautomatisoinnin hintalapuksi on arvioitu noin 230 miljoonaa euroa.