Jättilaivojen vaatimukset muuttavat koko meriteollisuutta

Turussa vuoteen 2020 mennessä valmistuvat risteilijät tulevat vaatimaan uusia suunnitelmia, materiaaleja ja tekniikkaa.

Kotimaa
Uusi laiva valmiina Turun telakalla.
Petra Ristola / Yle

Turun telakan saama risteilijätilaus tulee muuttamaan alueen koko meriteollisuutta. Näin arvioi Tekesillä meriteollisuudesta vastaava ryhmäpäällikkö Esa Lindqvist.

Hänen mukaansa tilaus tulee lisäämään esimerkiksi alueen LNG-osaamista, koska Meyerin Turun ja Papenburgin telakoilta tilatut laivat ovat maailman ensimmäiset nesteytetyllä maakaasulla toimivat jättiristeilijät.

– Tässä on suuria haasteita. Tämän kaltainen teknologia myös yleistyy ja sitä tullaan käyttämään laajemminkin kuin vain näissä laivoissa, Lindgvist arvelee.

Tämän kaltainen teknologia myös yleistyy ja sitä tullaan käyttämään laajemminkin kuin vain näissä laivoissa.

Esa Lindqvist

Laivat vaativat kehitystyötä myös matkustajien tiloissa, sillä laivoista on tulossa matkustajakapasiteetiltaan maailman suurimmat.

Lisäksi Carnival Corporationin tilaamien laivojen täytyy kilpailla Turussa aiemmin rakennetun Oasis-luokan kanssa.

– Sehän tiedetään, että Carnival on Royal Caribianin kova kilpailija. Sellaista kilpailu on, että aina pitää löytää jotain uutta ihmeteltävää.

Lindqvistin mukaan alihankkijat ovat kuitenkin valmiita uusien laivojen rakentamiseen, sillä yritykset ovat pitäneet osaamista yllä myös telakan huonoina vuosina.

Uusimmat uutiset puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus