Kehärata ja Länsimetro – joudutko sinäkin vaihtamaan?

Kaikki vantaalaiset eivät heitä konfettia Kehäradan avauduttua, eivätkä kaikki helsinkiläiset ja espoolaiset hypi Länsimetron riemusta. Raskaat raidehankkeet eivät kannata, ellei taajamien suorista bussiyhteyksistä luovuta.

Kotimaa
Valmista kehärataa.
Valmista kehärataa.Liikennevirasto

Keskiviikkona avattava Kehärata on ensimmäinen kolmesta mullistavasta liikennehankkeesta, joka muuttaa lähitulevaisuudessa koko metropolialueen julkisen liikenteen filosofiaa. Aatesuunnan nimi on syöttöliikenne. Se tarkoittaa, että radanvarren asukas kiitää kätevästi ja lyhyin aikavälein töihin, kouluun ja kauppakeskuksiin.

Muutamaa kilometriä kauempana asuvalle syöttöliikenne tietää usein monella välineellä pendelöintiä. Yksi bussi ei enää vie niemenkärjestä terveyskeskukseen vaan lähimmälle rataseisakkeelle, mistä jatketaan junalla tai metrolla. Vaihdollisesti siis.

Kehäradan jälkeen tulevia syöttöliikenteen runkolinjoja ovat Länsimetro ja toisena Jokerilinjana tunnettu bussi 560 Rastilasta Myyrmäkeen. 560 aloittaa tänä syksynä, ja Länsimetron arvioitu valmistuminen koittaa seuraavana syksynä.

Kaupunginosissa suorien bussireittien lakkauttamiset ovat olleet kipeitä päätöksiä. Esimerkiksi Vantaan Seutulasta tai Ilolasta ei enää pääse yhdellä bussilla Helsingin keskustaan, vaan ensin mennään bussilla Kehäradalle ja hypätään siellä junan kyytiin.

"Osa bussimatkoista muuttuu kävelymatkoiksi"

Helsingin Seudun Liikenne (HSL) on kuullut eri alueiden asukkaita myllätessään pääkaupunkiseudun julkista liikennettä.

Ensi vuoteen ajoitettu Länsimetro kulkee Lauttasaaren halki. Saaren eteläkärjen tuhannet asukkaat jäävät maantieteellisesti metron ovista kauimmas. Asukkaiden Lauttasaari-seura neuvotteli joitakin parannuksia HSL:n alkuperäisiin suunnitelmiin uuden aikakauden yhteyksistä, mutta siltikään saaren sisäinen liikenne ei enää metron tultua toimi, sanoo seuran puheenjohtaja Katri Penttinen.

Joukkoliikenne tarvitsee joukkoja.

Suvi Rihtiniemi

– Osa täällä koulua käyvien bussimatkoista muuttuu kävelymatkoiksi. Lisäksi metroasemille on varattu erittäin vähän liittymäparkkipaikkoja samalla kun bussireitit vähenevät, Penttinen listaa. Hän ei ole varma, onnistuuko metro vähentämään lauttasaarelaisten yksityisautoilua linjamuutosten lopputuloksena.

– Toivottavasti [vaihdollisiin yhteyksiin] totutaan. Mutta hanke on herättänyt kritiikkiä siitä, että yhteydet Lauttasaaressa heikkenevät.

HSL: Parasta on yritetty

– Joukkoliikenne tarvitsee joukkoja, toteaa HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi. Se on perusajatus HSL:n uudessa strategiassa, joka vannoo syöttöliikenteen ja runsasväkisten kasvukeskusten nimeen.

– Vaikka joidenkin mielestä [joukkoliikennevälineestä toiseen] vaihtaminen tuntuu hankalalta, se on yritetty tehdä mahdollisimman sujuvaksi. Tietenkään samanlaista palvelua ei voida järjestää.

Yksi kehäradan uusista syöttöliikenteen pysäkeistä on Leinelä.
Yksi kehäradan uusista syöttöliikenteen pysäkeistä on Leinelä Vantaalla.Liikennevirasto

Syöttöliikennesysteemissä Helsingin seutu ottaa mallia naapurimaista. Toimitusjohtaja Rihtniemen mukaan yksi liityntäliikenteen malliesimerkki on Göteborg. Kantakaupunki kulkee raitiovaunuilla, joiden kyytiin pääsee laitamilta bussien syöttöliikenteestä.

– Käytännössä mikään bussi ei siellä mene raidealueen sisäpuolelle, Rihtniemi kertoo.