Suomen suurimman matkanjärjestäjän nimi vaihtuu: Finnmatkat painuu historiaan

Suomalaisia ympäri maailmaa vuosikymmeniä kyydinnyt Finnmatkat-nimi muuttuu. Tulevaisuudessa Finnmatkat on TUI.

Kotimaa
Matkustajakone, kyljessään TUI-matkatoimiston logo, Helsinki-Vantaan lentokentällä 23. marraskuuta 2011.
Kimmo Mäntylä / Lehtikuva

Matkailuyhtiö Finnmatkat muuttaa nimeään. Finnmatkojen omistaja, eurooppalainen matkailujätti TUI Group esitteli toukokuussa yhden brändin strategiansa, jossa myös Finnmatkojen nimi muuttuu TUIksi.

Nimen vaihtamisen ajankohta tarkentunee syksyllä. Tässä vaiheessa tiedetään, että kyse on pitkästä prosessista. Brändin yhtenäistäminen alkaa Alankomaista, Ranskasta ja Belgiasta.

– Keräämme kokemuksia muista maista ja sen jälkeen muutos tuodaan Pohjoismaihin, TUI Nordicin viestintäpäällikkö Mathias Bergendahl kertoo.

Myös muiden TUI Nordicin matkanjärjestäjien nimet vaihtuvat TUIksi. Näitä ovat esimerkiksi 50 vuotta vanha matkanjärjestäjäbrändi Fritidsresor Ruotsissa sekä Star Tour Norjassa ja Tanskassa.

Finnmatkojen maajohtajan Tiina Sirénin mukaan muutos on pelkkää brändiuudistusta suurempi.

– Tämä tulee laajentamaan tarjontaa suomalaisille asiakkaille. Kovin tarkkaan tästä on vielä turhan aikaista sanoa, mutta vaikkapa esimerkiksi Saksassa hyväksi todettu hotellikonsepti voidaan tuoda tarjolle suomalaisille asiakkaille.

Finnmatkojenkin logoon jo aiemmin tuotu TUIn punainen hymynaama pysyy TUIn merkissä. Viestintäpäällikkö Bergendahlin mukaan muutos asiakkaalle ei ole kovin iso, vain nimi vaihtuu. Lisäksi yhtenäinen brändi mahdollistaa monipuolisempien palveluiden tarjoamisen asiakkaille.

Finnmatkat perustettiin vuonna 1964 nimellä Vingresor. Finnair osti Vingresorin vuonna 1973 ja matkanjärjestäjän nimi vaihdettiin Finnmatkoiksi 1974. Finnair myi Finnmatkat ruotsalaiselle Fritidsresorille vuonna 2000. Samana vuonna Fritidsresor ja sen mukana myös Finnmatkat päätyivät matkailujätti TUI Travel PLC:n omistukseen.

Finnmatkat on Suomen suosituin matkanjärjestäjä ja tunnettu erityisesti valmismatkoistaan. Yhtiö järjestää vuosittain 280 000 valmismatkaa. Yhtiön markkinaosuus matkustajamäärällä mitattuna vuonna 2014 oli 29,2 prosenttia.

Nimen muuttamisesta kertoi ensimmäisenä Travel News (siirryt toiseen palveluun).