130-vuotias siltavanhus rakennettiin niittaamalla – remontin jälkeen se kestää taas kymmeniä vuosia

Oulujoen ylittävä Rautasilta on niin vanha, että sen teräsrakenteita ei ole hitsattu, vaan niitattu. Jämerä silta korjataan tänä kesänä uuteen uskoon. Remontissa peittyvät kymmenet jäljet lähikosketuksista autojen kanssa.

remontti
Miehet tutkivat Rautasillan rakenteita
Kati Jurkko / Yle

Oulujoen ylittävä Rautasilta on autokoululaisille jännittävä paikka. Kuorma-autokorttia suorittavien kämmenet hikoavat, jos Rautasillalla vastaan ajaa toinen iso auto. Moni auto onkin ottanut lähikontaktia Rautasiltaan.

– Siinä on paljon törmäysjälkiä. Aika paljon rautaosia on mennyt törmäyksissä poikki, jotka nyt remontissa uusitaan, Ramboll Finland Oy:n rakennuttajakonsultti Topi Hyötylä kertoo.

Keskiviikkona alkaneessa remontissa uusitaan kevyen liikenteen väylän puukansi, liikuntasaumalaitteet ja huonokuntoiset rakenteet. Työt aloitetaan kevyen liikenteen väylän puuosien uusimisella.

Kannattaa kuitenkin varautua siihen, että liikenne häiriintyy myös päivällä, eli parempi on etsiä vaihtoehtoinen reitti.

Topi Hyötylä

– Tämä on vanha, hyvä ja jämerä silta, mutta muutamat paikat ovat päässet rappeutumaan. Remontin jälkeen se taas menee muutaman kymmenen vuotta.

Jalankulkijat ja pyöräilijät eivät pääse kulkemaan Oulujoen ylittävää Rautasiltaa kuukauteen. Myös autoilijoiden on syytä etsiä korvaavia reittejä.

– Juhannuksen jälkeen tehdään töitä ajoradalla ja kaistoja joudutaan sulkemaan, pääosin iltaviiden ja aamuseitsemän välillä. Kannattaa kuitenkin varautua siihen, että liikenne häiriintyy myös päivällä, eli parempi on etsiä vaihtoehtoinen reitti, Hyötylä kehottaa..

Rautasilta oli ennätyssilta

Rautasilta rakennettiin vuonna 1886 Pohjanmaan radan rakentamisen yhteydessä. Valmistuessaan sen sata metriä pitkä jänneväli oli Pohjoismaiden pisin.

– Rautasillassa on niitattu teräsrakenne, koska sen rakentamisen aikoihin hitsausta ei oltu vielä keksittykään, Skanska Infran urakoitsija Jaakko Aaramaa kertoo.

1960-luvulle asti siltaa käyttivät niin pyöräilijät, jalankulkijat, autoilijat kuin junatkin. Junia varten rakennettiin ratasilta vuonna 1964, koska uudempi rautatiekalusto ei enää sopinut kulkemaan vanhan sillan silta-aukon lävitse.

Silta maalataan myöhemmin

Rautasilta maalataan myöhemmin, ehkä muutaman vuoden päästä. Urakka on iso, sillä maalauksen ajaksi silta huputetaan ja liikenne pannaan poikki koko kesäksi.

– Tuskinpa sitä maalataan ennen Poikkimaantiesillan valmistumista, jotta on korvaava poikkiyhteys sitten olemassa, Hyötylä arvioi.

Rautasilta on yksi Oulun pääväylistä Arkisin siitä ajaa noin 18 000 autoa vuorokaudessa. Rautasillan lisäksi tänä kesänä remontoidaan myös junaradan Limingantullin ja Taka-Lyötyn kohdalla ylittävä Joutsensilta.