1. yle.fi
  2. Uutiset

Suomalaiskapellimestari jätti jäähyväiset Uudelle-Seelannille

Uuden-Seelannin sinfoniaorkesterin ylikapellimestari Pietari Inkinen, 35, jätti Sibeliuksella jäähyväiset kaukaiselle saarivaltiolle. Inkinen aloittaa syksyllä Prahan sinfoniaorkesterin ylikapellimestarina.

Ulkomaat
Pietari Inkinen
Kapellimestari Pietari Inkinen.Janne Koskinen / Yle

Kapellimestari Pietari Inkinen, 35, on ollut Uuden-Seelannin sinfoniaorkesterin kanssa jäähyväiskiertueella maan suurimmissa kaupungeissa. Inkisen nimeä kantavan festivaalin konserteissa on kuultu Jean Sibeliuksen Lemminkäissarja, Beethovenin viulukonsertto sekä musiikkia Richard Wagnerin Ringistä.

Kysytty suomalaiskapellimestari siirtyy syyskuussa Prahaan ja vuotta myöhemmin Tokioon.

Inkinen on kahdeksanvuotisen kautensa aikana ehtinyt esittää ja levyttää kaikki Sibeliuksen sinfoniat. Myös säveltäjän harvinaisemmat teokset ovat saaneet maan ykkösorkesterin innostumaan.

– Sibeliuksen musiikki sopii erinomaisesti Uuden-Seelannin sinfoniaorkesterille, etenkin Lemminkäinen, jota nyt soitetaan. Näillä on sellaista luovaa hulluutta, mitä Lemminkäisessä tarvitaan, Inkinen kertoo.

Nuorena johtajaksi

Kouvolassa vuonna 1980 syntynyt Inkinen valittiin orkesterin johtoon poikkeuksellisen nuorena. Aloittaessaan hän oli 27-vuotias.

– Tammikuussa 2006 tulin tänne ensimmäistä kertaa johtamaan. Kun tarjous tuli tänne aika pian toisen visiitin jälkeen niin se tuntui kyllä oikealta bändiltä oikeaan aikaan, hän sanoo.

Huilun äänenjohtaja Bridget Douglas on ollut tyytyväinen Inkiseen.

Bridget Douglas
Huilun äänenjohtaja Bridget Douglas.Janne Koskinen / Yle

– Minusta hän on uskomattoman lahjakas ja orkesteri on ollut erittäin onnekas saadessaan hänet ylikapellimestariksi tässä uran vaiheessa, Douglas sanoo.

– Hänellä on erittäin selkeä suunnitelma siitä, miten hän haluaa sävellysten etenevän. Hän tietää tarkasti, miltä haluaa musiikin kuulostavan, ja hän käsittelee orkesteria niin että tämä sointi toteutuu.

Pietari Inkisen muusikonura alkoi menestyvänä viulusolistina. Viulistina hän ehti esiintyä ulkomailla ja lähes kaikkien suomalaisorkesterien solistina. Vuonna 2000 hän voitti Kuopion viulukilpailun ja tuli neljänneksi Sibelius-viulukilpailussa.

Orkesterinjohdon opinnot olivat samaan aikaan pitkällä. Ne hän oli aloittanut Jorma Panulan johdolla vain 14-vuotiaana, ja jatkoi niitä Sibelius-Akatemian kapellimestariluokalla Leif Segerstamin ja Atso Almilan oppilaana. Viuludiplomin hän suoritti vuonna 2003, kapellimestaridiplomin kaksi vuotta myöhemmin.

Wellington vetää

Uuden-Seelannin sinfoniaorkesterin yhdeksästäkymmenestä muusikoista kolme neljäsosaa on paikallisia, muut tulevat pääosin Aasiasta ja Euroopasta. Konserttimestarin hommia hoitaa Turusta muuttanut viulisti Vesa-Matti Leppänen.

– Aika monenlaisesta taustasta tullaan soittamaan tähän orkesteriin, mikä on monella tapaa ehkä hyväksikin, Leppänen kertoo.

Vesa-Matti Leppänen
Konserttimestari Vesa-Matti Leppänen.Janne Koskinen / Yle

– Ei ole sellaista valmista oletusta, että näin me soitetaan. Aika usein on helppoa muuttua sen mukaan mitä kapellimestari haluaa tai miten solisti soittaa.

Vesa-Matti Leppänen oli kymmenisen vuotta sitten mukana orkesterin kuusihenkisessä valtuuskunnassa, joka kiersi maailmaa etsimässä uutta ylikapellimestaria. Pietari Inkinen löytyi konsertista Englannin Bournemouthista.

– Siihen aikaan Uuden-Seelannin sinfoniaorkesteri haki kapellimestaria, joka toisi jotain uutta, sellaista mitä meillä ei vähään aikaan ole ollut. Pietari sopi siihen pakettiin loistavasti.

Tämä vuosi on Inkisen viimeinen orkesterin johdossa. Se huipentui juhannusviikonloppuna Inkisen nimeä kantavaan festivaaliin, jonka konserteissa kuultiin Sibeliuksen lisäksi Beethovenia ja Wagneria.

Syyskuussa Inkinen aloittaa Inkinen ylikapellimestarina Prahan sinfoniaorkesterissa ja vuotta myöhemmin Japanin filharmonikoissa Tokiossa. Lisäksi hän jatkaa Stuttgartin lähellä sijaitsevan Ludwigsburgin linnafestivaalin johtajana – ja saa ensi vuonna Uuden-Seelannin sinfoniaorkesterin kunniakapellimestarin tittelin.

– Vaikka olis sama kappale Prahassa, Tokiossa, Uudessa-Seelannissa tai Suomessa niin hyvin erilainen lopputulos kulttuuritaustasta riippuen. Se tekee tästä kyllä aina mielenkiintoista ja erilaista viikosta toiseen, Inkinen pohtii.

Teksti ja kuvat: Janne Koskinen, Yle, Wellington

Lue seuraavaksi