1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Pohjantervaus päätti 100 000 autokuorman urakan – video Suomen pisimmästä maantietunnelista

Puolentoista vuoden urakka on Rantatunnelissa ohi. Kiveä louhittiin 100 000 kuorma-autollista, mikä yhtenäisenä letkana ulottuisi Tampereelta Kemiin. Liikenteelle tunneli aukeaa vuonna 2017.

Kotimaan uutiset
Juhlavalaistus Rantatunnelin pohjantervajaisissa
Kurkista tunneliin juhlavalaistuksessa

Pohjantervajaiset on perinteinen tapa juhlistaa tunnelin louhinnan päättymistä. Se on vastine talonrakentamisen harjakaisille.

Tampereen rantatunnelin rakentajat viettivät keskiviikkona tervajaisia, kun puolentoista vuoden urakka päättyi. Juhlapäivää vietettiin perinteisin menoin.

– Terva toimi entistaikaan tunnelissa eristeenä. Täälläkin tervaa sivellään hieman oikeasti, kertoo Allianssin projektipäällikkö Esko Mulari.

Yli 2 000 räjäytystä

Louhintatyö sujui Mularin mukaan pitkälti suunnitelmien mukaan. Pohjaolosuhteet pitivät melko hyvin paikkansa, mutta kaupungin keskustassa työskentely asetti omat ehtonsa räjäytyksille.

Tunnelin on määrä valmistua toukokuussa 2017 ja näyttää siltä, että siihen kyllä pystytään.

Esko Mulari

Kaikkiaan räjäytyksiä on ollut yli 2 000. Muutamaa lukuunottamatta räjäytykset olivat onnistuneita.

– Saattaa käydä niin, että jos sieltä kalliosta löytyy joku lusta eli kalliorakoilema, joka päästää paineita väärään suuntaan, niin se voi aiheuttaa hämminikiä räjäytysketjussa, Esko Mulari toteaa.

Palautetta kaupunkilaisilta

Räjäytyksen ja porauksen äänet ovat kirvoittaneet kaupunkilaisilta melko runsaasti valituksia. Myös pölystä on ollut kiusaa, kun tavaraa on ajettu kaupungin kaduilla.

Kiveä rantatunnelista louhittiin kaikkiaan 600 000 kiintokuutiota. Niiden kuljettamiseen tarvittiin 100 000 rekka-autoa, mikä yhtenäisenä letkana ulottuisi Tampereelta Kemiin.

– Tunnelin on määrä valmistua toukokuussa 2017 ja näyttää siltä, että siihen kyllä pystytään, Mulari arvioi.

Lue seuraavaksi