Tausta: Netti tekee perinteisestä kirjakaupasta auringonlaskun alan

Kirjakauppa-ala on nyt todellisessa murroksessa kuten koko vähittäiskauppa. Nettikaupat painavat päälle kuin yleinen syyttäjä. Perinteiset kivijalkakaupat ovat suurissa vaikeuksissa – riippumatta siitä myyvätkö ne kirjoja vai vaatteita.

Kotimaa
Akateemisen Kirjakaupan taskukirjaosasto vuonna 2012.
Akateemisen Kirjakaupan taskukirjaosasto vuonna 2012.Kenneth Luoto / Stockmann

Suomessa on kaksi suurta kirjakauppaa: Suomalainen Kirjakauppa ja Akateeminen Kirjakauppa. Niistä ykkösasemaa pitää Suomalainen.

Kirjakauppoja Suomessa on kymmeniä. Alaa pidetään elämäntapa-yrittämisenä. Pienille myymälöille on vaikeaa löytää jatkajia, koska ne eivät ole mitään kultakaivoksia.

Kirjakauppabisneksen koko kuva paljastuu viime vuoden numeroista. Suurimpien kirjakauppaketjujen kirjan myynti tippui yhteensä lähes kahdeksan prosenttia.

Muiden tuotteiden myynti paikkasi kirjakauppojen myyntiä jonkin verran, mutta silti ketjujen myynti laski viime vuonna 3,5 prosenttia.

Kirjojen myyminen perinteisissä kivijalkamyymälöissä ei yksinkertaisesti ole hyvää bisnestä. Akateemisen myyminen osoittaa, että suuren kirjakaupan pyörittäminen Helsingin keskustassa taloudellisesti kannattavasti on jopa mahdotonta.

Miksi sitten Bonnier osti Akateemisen? Ilmeisesti siksi, että näin ruotsalaiskustantaja saa omille kirjoilleen hyvän jakelukanavan.

Ja ilmeisesti siksi, että syvässä suossa tarpova Stockmann joutui myymään huippubrändin puoli-ilmaiseksi. Markkinoilla hinnaksi veikkaillaan 5–10 miljoonaa euroa.

Perinteisestä kirjakaupasta on tulossa auringonlaskun ala nopeammin ja suuremmalla todennäköisyydellä kuin metsäteollisuudesta. Kirjoja ostetaan yhä enemmän netistä ja niitä myös luetaan yhä enemmän netistä.

Kirjojen ostaminen netistä on yksinkertaisesti vaivattomampaa kuin perinteisestä kirjakaupasta. Valinta on helppoa ja maksaminen sujuu nopeasti. Jos nimittäin osaa nettikaupan. Suomalaiset vähittäiskaupat eivät ole ainakaan tähän menessä osanneet.

Suomalaiskauppiaat ovat ikään kuin ylenkatsoneet nettikaupan kehittämistä. Niinpä kirjakaupassakin tahtipuikkoa heiluttelevat kotimaiset ja ulkomaiset pelurit, jotka on perustettu nimenomaan verkkokaupoiksi. Nettikaupoissa kirjavalikoimat ovat suuria ja hinnat halvempia.

Ylipäätään kirjakauppa ei ole Suomessa kovin suurta bisnestä. Suomen Kustannusyhdistyksen mukaan kirjoja myytiin viime vuonna noin 250 miljoonan arvosta. Kirjakauppojen osuus kirjojen myynnistä on noin kolmannes.

Vuositilaston myyntiluku perustuu kustantajien seuraavalle portaalle myytyjen teosten arvonlisäverottomaan hintaan. Verojen ja kirjakauppojen sekä muiden jakelijoiden katteiden jälkeen myynnin arvo liikkuu arviolta puolen miljardin euron tuntumassa.

Mutta kirjoja luetaan yhä eikä toiminta ainakaan kauttaaltaan voi olla tappiollista. Tarinoita ja tietoa halutaan edelleen lukea paperilta. Silti netti ja digitaalisuus luultavasti tekee perinteisestä kivijalka-kirjakaupasta auringonlaskun alan.