1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Pohjois-Karjalan kauppakamari jyrähtää Postille – "Kuinka näin voidaan toimia?"

Pohjois-Karjalan kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vänskä pitää järkyttävänä, että Posti sulkee maakunnan ainoan konttorinsa. Vänskän mielestä Posti siirtää kustannuksiaan asiakkailleen.

Kuva: Esa Huuhko / Yle

Pohjois-Karjalan ainoa postikonttori suljetaan viimeistään vuonna 2018. Uutinen on saanut Pohjois-Karjalan kauppakamarin takajaloilleen. Toimitusjohtaja Anne Vänskä kritisoi Postia rajuin sanakääntein.

– Postin viimeaikaiset toimet ovat yksipuolista sanelupolitiikkaa.

– Aivan järkyttävää, kuinka näin voidaan toimia, Vänskä huokaa.

Vänskä arvioi, että palveluiden siirtäminen niin sanottuihin asiamiesposteihin heikentää palvelun tasoa. Avoinna on myös, miten palvelut jatkossa toimivat.

– Kuinka suuret lähetykset hoidetaan, Vänskä kysyy.

Isokokoiset paketit eivät nimittäin mahdu automaatteihin.

– Minusta tuntuu, että Posti siirtää kustannuksiaan asiakkaille, Vänskä sanoo.

Millä perusteella myymälät suljetaan?

Pohjois-Karjalan kauppakamarin toimitusjohtajan mielestä jokaisessa kaupunkikeskuksessa kuulusi olla Postin myymälä.

Väestöpohja ei voi peruste myymälän sulkemiselle.

Anne Vänskä

– Väestöpohja ei voi peruste myymälän sulkemiselle, koska Kuopion ja Joensuun asukasmäärässä ei ole niin suurta eroa.

– Posti ei ole missään vaiheessa tuonut ilmi lakkautuskriteerejä, Vänskä sanoo.

Vänskä sanoo, että postipalvelut pitäisi avata kilpailulle, koska hän epäilee palveluhintojen nousemista.

Posti: Muutokset välttämättömiä

Postin palveluverkoston johtaja Riku Kuusisto kertoo, että myymälöiden kannattavuuksissa on huomattavia eroja. Myymäläverkosto ei ole ollut kannattava.

Muutoksista tiedotetaan hyvissä ajoin.

Riku Kuusisto

Kuusisto kieltää sanelupolitiikan ja hänen mukaansa palvelut tulevat muutoksien myötä lähemmäs ihmisiä.

– Muutoksista tiedotetaan hyvissä ajoin. Nyt palveluverkostoa tihennetään.

Tällä hetkellä Postilla on lähes 800 niin sanottua asiamiespostia, jotka toimivat esimerkiksi ruokakauppojen yhteydessä. Kuusiston mukaan ne toimivat hyvin.

Posti hakee tulevilla muutoksilla parempaa kilpailukykyä. Aukioloaikoja halutaan laajentaa ja tuoda palvelut lähemmäs ihmisiä.

– Muutokset eivät olisi taloudellisesti kannattavia, jos ne tehtäisiin omien myymälöiden kautta.

– Muutokset ovat välttämättömiä, Kuusisto sanoo.