Kivijalkakirjakaupat menestyvät taas maailmalla – mutta eivät Suomessa

Fyysisten kirjojen myynti on osoittanut elpymisen merkkejä Britanniassa ja Yhdysvalloissa. Siksi esimerkiksi brittiläinen Waterstones suunnittelee avaavansa ”tusinan verran” uusia kivijalkakauppoja. Vastaavaa käännettä ei ole Suomessa tapahtunut, vaikka Bonnier osti tänään Akateemisen kirjakauppaketjun.

talous
Kaksi naista tutkii kirjapinoa.
Richard Lewis / EPA

Yhdysvallat ja Iso-Britannia ovat perinteisesti edenneet etujoukoissa kirjakaupan muutoksissa. Paikalliset kuluttajat ovat ottaneet ensimmäisenä sähköiset kirjat käyttöönsä ja verkkokauppa on vallannut alaa markkinoista.

Konsultointiyhtiö Digital Media Finlandin konsultti Jari Muikku sanoo, että maiden väliset erot kehityksessä ovat monisyisiä. Yksi Britannian ja Yhdysvaltojen etumatkaan vaikuttavista tekijöistä ovat sovellukset, jotka ovat edesauttaneet verkkokauppaa.

– Yhdysvalloissa kehittyi kilpailu lukulaitteista ja –palveluista jo vuonna 2007. Siellä markkinat lähtivät liikkeelle huomattavasti muita aikaisemmin, Muikku sanoo.

Samalla osa kuluttajista pitää verkkokaupasta ostamista kivijalkaa helpompana. Tämä on näkynyt myös kivijalkamyymälöiden tuloksissa.

Suuret kirjaketjut ovatkin viime vuosina Britanniassa ja Yhdysvalloissa sulkeneet kauppojaan ja irtisanoneet työntekijöitä.

Nyt sähköisten kirjojen ja nettikaupan suurmaissa suunta on muuttunut.

Käänne kohti kivijalkakauppoja

Tammikuussa useilla suurilla kirjaketjuilla oli iloisia uutisia kerrottavanaan Britanniassa ja Yhdysvalloissa. Kirjaketju Waterstones kertoi, että sen myynti oli kasvanut viisi prosenttia joulukuussa edellisen vuoden samaan ajankohtaan nähden.

Foyles puolestaan kertoi kahdeksan prosentin kasvusta ja saman sävyisiä uutisia kertoi myös yhdysvaltalainen Barnes & Noble. Asian pani merkille tuolloin myös brittilehti Financial Times.

Kirjaketjut pitivät positiivisia tuloksia merkkinä siitä, ettei sähköisten kirjojen myynti kasva entiseen tahtiin. Tämän vuoksi esimerkiksi Waterstones ilmoitti avaavansa tämän vuoden aikana vähintään tusinan verran kivijalkakauppoja.

Samalla se on panostanut kivijalkamyymälöihin, jotta ne vetäisivät asiakkaita entistä enemmän. Tilanne Suomessa ei ole sama.

Ruotsalainen kustantajajätti Bonnier kertoi tänään ostavansa Stockmannilta Akateemisen kirjakaupan. Siitä huolimatta Bonnier Booksin toimitusjohtaja Jacob Dalborg myöntää, että tilanne Suomen kirjamarkkinoilla on vähintääkin vaikea.

– Rehellisesti sanottuna Suomen kirjamarkkinoilla on mennyt huonommin viime vuosina kuin missään muussa maassa, missä olemme, Dalborg sanoo.

Edes verkkokauppa ei viime vuonna vetänyt. Kun vuonna 2010 verkkokaupassa myytiin 151 miljoonan euron edestä kirjoja, viime vuonna summa oli 140 miljoonaa euroa.

Toimitusjohtaja ei kuitenkaan menetä toivoaan. Hänen mielestä Suomessa on mahdollista myydä nykyistä enemmän kirjoja. Tämä tosin vaatii, että kivijalkaliikkeitä muutetaan.

Mihin suuntaan, toimitusjohtaja ei vielä kerro.

Bonnierilla kaksi verkkokauppaa

Ruotsalaisen Bonnierin tilanne Suomessa on mielenkiintoinen. Yhtiöllä on nyt Suomessa kaksi verkkokauppaa, sillä se omistaa Akateemisen lisäksi myös Adlibris verkkokaupan.

Toimitusjohtaja Dalborg antaa avoimen vastauksen kysymykseen siitä, onko sillä kahdelle kaupalle käyttöä.

– Palaamme näihin asioihin myöhemmin. Toivomme nyt, että Adlibris voi kasvaa Suomessa ja mietimme sitä, miten teemme tämän parhaalla mahdollisella tavalla. Haluamme kuitenkin olla monella osa-alueella kirjamarkkinoita.

Mitä tapahtuukaan, kyse on osaltaan nettikaupan ja digitalisaation aiheuttamista murroksista kirjamarkkinoilla. Kirjakauppaan perehtynyt tilastoasiantuntijan Yrjö Revon mukaan Akateemisen kauppa noudattelee kansainvälistä esimerkkiä.

– Kirjakauppaketjut ovat yhdistyneet ja niiden toiminta on elänyt paljon.

Varsinaisilta konkursseilta ja yrityskuolemilta on kuitenkin vältytty.