Suomen lippu ei lupaa laatua

Suomen vanhin alkuperämerkki Avainlippu on kertonut kuluttajalle suomalaisesta työstä jo 50 vuotta. Suomalaiset luottavat yhä tuotesertifikaatteihin ja ne vaikuttavat ostopäätöksiin. Kuluttajien mukaan kotimaisuus on yleensä myös laadun tae.

Kotimaa
Musta laukku on Made in Finland.
Rouvalaukulle ei tule kilpailijaa Kiinasta.YLE Pohjanmaa

Avainlippu -merkki tuotteen kyljessä kertoo kuluttajalle suomalaisesta työstä.

– Tuote on valmistettu tai palvelu tuotettu Suomessa. Sen kotimaisuusaste on vähintään 50 prosenttia, selvittää Suomalaisen Työn Liiton brand manager Reetta Mentu.

Sertifikaatin saaneiden tuotteiden suomalaisuusaste on tällä hetkellä keskimäärin vaadittua korkeampi, noin 80 prosenttia.

– Valitettavasti kaikkia raaka-aineita ei saa Suomesta, mutta valmistus voi tarkoittaa mitä tahansa raaka-aineiden ja komponenttien kokoonpanosta yksityiskohtaiseen valmistukseen.

Suomalainen = laadukas?

Kuluttajien mielissä Avainlippu on myös laadun tae.

– Vaikka se ei varsinainen laatumerkki olekaan, myös nämä ominaisuudet liittyvät tekemiemme kyselyiden perusteella siihen. Myös odotukset ovat kovempia: jos suomalainen tuote menee rikkin, on se kovempi pettymys kuin ulkomaalaisen vastaavan tuotteen hajoaminen, Mentu sanoo.

Myös Jyväskylän keskustassa ostoksilla olleet naiset ovat samoilla linjoilla. Sertifikaattien lisäksi kuluttajat tunnistavat laadun esimerkiksi materiaaleista ja valmistusjäljestä.

Kyllä mä olen ehdottomasti sitä mieltä, että suomalainen tuote on laadukasta.

Kannattaa katsoa näkyykö vaatteesta päivä läpi, silloin sitä useimmiten ei kannata ostaa. Ja onko saumat vinossa ja langat pätkitty.

Avainlipulla tiukka seula

Kaikki eivät kuitenkaan purematta niele lukuisten laatu- ja alkuperäsertifikaattien tarkoitusperiä. Suomalaisen Työn Liiton mukaan esimerkiksi Avainlipulla ei kuitenkaan ole mahdollista "sinivalkopestä" tuotetta.

Kuvassa Elcat sähköauton takana oleva suomalaisen työn tunnus.
Avainlipun voi löytää monenlaisista tuotteista.Petri Kuikka / Yle

– Merkin myöntää toimikunta hakemusten perusteella, enkä ainakaan itse ole törmännyt mihinkään keplotteluun. Meidän merkkiämme valvotaan, kun taas esimerkiksi Suomen lipun voi kuka tahansa laittaa tuotteeseen, eikä siihen voi periaatteessa puuttua, Reetta Mentu kertoo.

Myöskään globaaliin kaupankäyntiin tottuneet kuluttajat eivät ole sinisilmäisiä erilaisten merkintöjen viidakossa. Lisätietoa tuotteiden ja merkintöjen alkuperästä ja eettisyydestä osataan kaivaa myös netistä.

Niihin tahtoo luottaa, mutta voi sinne suomalaisenkin merkin taakse kätkeytyä jotakin ulkomaista halpatuontiakin. Siinä saa olla kuluttaja tarkkana.

Raha painaa aatteita enemmän

Puolen vuosisadan aikana Avainlippu-merkki (siirryt toiseen palveluun) on tullut suomalaisille tutuksi.

– Se on brändi, jonka kuluttajat tuntevat ja johon luottavat. 70 prosenttia sanoo Avainlipun vaikuttavan myös omaan ostopäätökseen, Reetta Mentu toteaa.

Ainakin jyväskyläläisten kuluttajien mukaan suomalainen tuote saa maksaa kaksi- tai jopa kolme kertaa enemmän, kuin vastaava ulkomaalainen. Hinta kuitenkin painaa ostotilanteessa myös vaakakupin vastapuolella.

Ottaisin suomalaisen, koska se tuntuu ekologisemmalta. Mutta jos on tosi vähissä rahat, niin kuin yleensä on, sitten ottaisin sen ulkomaalaisen tuotteen.

Reetta Mentua haastatteli Esko Pulliainen. Sisennetyt lainaukset haastatteluista, jotka teki Matleena Ylikoski.