Kuusi kourallista kasviksia päivässä – grillauksessakin tulisi muistaa vihannekset

Uusimpien ravintosuositusten mukaan aikuisten ja lasten tulisi syödä vihanneksia enemmän kuin tällä hetkellä. Grillauksessa kasvisten määrää tulisikin lisätä. Lapsille vihannekset maistuvat kun ruokavalmistelut tehdään yhdessä.

terveys
Grillitomaatteja
GrillitomaattejaTimo Nykyri / Yle

Grillauksen ohessa vihannekset valmistuvat vaivattomasti. Herkkusienet, maissi, kesäkurpitsa, makea paprika ja tomaatti maistuvat joko marinoituina tai vartaina. Oulun Maa- ja kotitalousnaisten ruoka- ja kotitalousasiantuntija Kaisa Myllykangas muistuttaa vihannesten määrästä kesäkaudella. Aikuinen tarvitsee päivässä puoli kiloa vihanneksia.

– Aikuisille tosiaan kuusi omaa kourallista vihanneksia päivässä. Kuulostaa suurelta määrältä, mutta grillissä se syntyy helposti.

– Kesäkurpirtsaa siivuina ja kasvisvartaita- ne maistuvat aina. Oma suosikkini ovat marinoidut kasvikset, jotka paistetaan ensin öljyssä ja sitten vasta laitetaan marinadiin, kertoo Myllykangas.

Lapset mukaan ruoan valmisteluihin

Lapsille sopivia grillivihanneksia ovat kesäkurpitsa ja kurkku. Myös maissi ja tomaattikin maistuvat, kun lapset otetaan mukaan vihannesten viipalointiin ennen grillausta. Naposteluvihannekset maistivat kuin huomaamatta.

– Lasten suosikkijälkiruoka on ollut paistetut banaanit, kun banaanin sisään sujautetaan hiukan suklaata. Ei tarvitse foliota, kun grillaa varovasti miedolla lämmöllä. Lapset ja miksei me aikuisetkin tykätään ihan varmasti, summaa Myllykangas.

Viikon annos lihaa tulee hetkessä täyteen

Aikuisille suositellaan punaista lihaa sekä lihavalmisteita korkeintaan 500 grammaa viikossa, olipa kyse naudasta, siasta tai lampaasta. Tällainen määrä täyttyy, kun viikon aikana syö viisi lihapullaa, pienen pihvin, yhden annoksen suikalelihaa ja joka päivä leikkelettä. Kalaa tulisikin syödä kaksi kertaa viikossa.

Lapsilla punaisen lihan määrä täyttyy vieläkin nopeammin.

– Monesti grillataan makkaraa. 3-6 -vuotiaalle lapselle makkaran ja leikkeleiden määrää tulisikin rajoittaa enintään 150 grammaan viikossa, muistuttaa ruoka- ja kotitalousasiantuntija Kaisa Myllykangas.