Pikakuntokuurilla saa laihat tulokset ja rikkinäisen kropan

Nykykuntoilija on sitoutumiskammoinen: näkyviä tuloksia pitäisi saada heti. Kroppa on kuitenkin huomattavasti hitaampi. Asiantuntijoiden mukaan liian raju kuntokuuri voi aiheuttaa jopa rasitusvammoja.

terveys
Nuori nainen kävelee luonnossa.
Heli Mäkikauppila / Yle

Tämän päivän kuntoilija haluaa nähdä tuloksia nopeammin kuin luonto antaa myöden. Liikuntaan ei haluta sitoutua. Nopeista kuntokuureista odotetaan tuloksia heti.

– Se on hyvin yleistä. Oletetaan, että lopputulos tulee nopeasti ja sitoutumisen aika on lyhyt, summaa UKK-instituutin palvelu- ja kehityspäällikkö sekä entinen liikunnanopettaja Anne-Mari Jussila.

Kun kesälomat tulevat, ajatellaan, että nyt minä laitan kerralla itseni kuntoon. Se on harhaluulo.

Heikki Hämäläinen

Äkillisen painonpudotuksen tavoittelu ja dramaattiset kuntokuurit altistavat myös rasitusvammoille, sanoo entinen 400 metrin Suomen mestari ja nykyinen fysioterapeutti Heikki Hämäläinen.

– Jos itsepäisesti tehdään liikkeitä, käy huonosti. Liian usein homma loppuu kahden-kolmen kuukauden sisällä siihen, että on polvi tai nilkka kipeä. Tulee paha mieli, että minusta ei ole mihinkään, Hämäläinen kertoo.

Lomarykäisyt kannattaa unohtaa

Liikuntatapaturmia sattuu Suomessa yli 350 000 vuosittain. Anne-Mari Jussilan mukaan taustalla on se, että kroppa laitetaan liian koville ja liikunta aloitetaan liian rajusti pitkän tauon jälkeen. Toki Suomessa myös sää vaikuttaa.

– Hyvin yleisiä ovat kantapään, akillesjänteen ja polven alueen rasitusvammat, Hämäläinen sanoo.

Hämäläisen mukaan neljän viikon lomarykäisyt pitää unohtaa, jos mielii aidosti pitää itsensä kunnossa. Hyvä kunto on elinikäinen projekti.

– Kun kesälomat tulevat, ajatellaan, että nyt minä laitan kerralla itseni kuntoon. Se on harhaluulo.

Useimmiten ihminen ei vain hoksaa, että ihan tuossa kodin ulkopuolella voi olla hieno paikka treenata jotain

Heikki Hämäläinen

Jussilan mukaan tuloksia mielivän, mutta liikuntaan tottumattoman, pitää aloittaa rennosti.

– Liikkeen lisääminen pitää aloittaa pienin askelin. Kokeilee harrastamista vaikka yhden tai kaksi kertaa viikossa ja lisää myös arkiliikuntaa: pyöräilee kauppaan tai torille. Hyvä lähtökohta olisi puoli tuntia liikuntaa päivässä, Jussila neuvoo.

Treenipaikka voi löytyä omalta pihalta

Heikki Hämäläinen kannustaa pohtimaan jo ennen kuntoilun aloittamista sitä, minkälaisia tavoitteita haluaa itselleen asettaa ja kuinka paljon on oikeasti valmis panostamaan kuntoiluun. Myös sitä pitäisi miettiä, miten liikunnan ilo ja mielekkyys säilyvät, jos tuloksia ei tule viikoissa.

Jumpassa on täysin sallittua jättää lisäpaino lattialle ja tehdä omalla kropalla.

Anne-Mari Jussila

Myös huonokuntoinen, ylipainoinen ja liikuntaan kyllästynyt, voi saada itsensä kuntoon.

– Tänä päivänä on niin paljon eri lajeja ja on turvallisia laitteita. Useimmiten ihminen ei vain hoksaa, että ihan tuossa kodin ulkopuolella voi olla hieno paikka treenata jotain, Hämäläinen kannustaa.

Jussila neuvoo aloittamaan kävelystä kaupungissa tai metsässä, sauvakävelystä, pyöräilystä tai kevyestä jumpasta.

– Kaikkea ei tarvitse tehdä sata lasissa eikä tarvitse olla yli-ihminen. Jumpassa on täysin sallittua jättää lisäpaino lattialle ja tehdä omalla kropalla. Painon voi ottaa mukaan sitten kolmannella kerralla.