Puhelut ja tekstiviestit vähenevät – operaattorit panostavat lisäpalveluihin

Kun puheluiden ja tekstiviestien merkitys vähenee, kilpailevat operaattorit asiakkaista erilaisilla lisäpalveluilla. Mobiilidatan kiinteästä hinnottelusta ei olla näillä näkymin luopumassa, operaattorit vakuuttavat.

kulttuuri
Kännykkä kädessä.
Riikka Pennanen / Yle

Vaikka lähetettyjen tekstiviestien määrä kääntyi laskuun pari vuotta sitten ja myös puheluminuuttien määrä on vähentynyt, eivät operaattorit ole huolissaan. Samaan aikaan mobiilidatan käyttö on kasvanut vauhdilla, ja isoon osaan liittymiä kuuluu nykyään kuukausimaksullinen tiedonsiirtosopimus.

– Olemme tunnistaneet jo pitkään sen, että kuluttajien käyttäytyminen muuttuu. Liittymien hinnoittelua on muutettu siten, että kuluttaja voi itse päättää, miten haluaa viestintäänsä hoitaa. Valtaosa asiakkaista valitsee liittymän, jossa on kiinteä kuukausihinta ja rajaton tiedonsiirto sekä käytännössä rajattomat tekstiviestit ja puhelut, sanoo DNA:n kuluttajaliiketoiminnasta vastaava johtaja Pekka Väisänen.

Myös Elisalta kerrotaan, että suosituimpia liittymiä ovat kiinteähintaiset paketit, joihin kuuluu rajaton datan käyttö sekä tekstiviesti- ja puhepaketit.

Rajaton mobiilidata säilynee

Kun käytön painopiste siirtyy puheluista ja tekstiviesteistä tiedonsiirtoon, eikö operaattoreiden kannattaisi velottaa silloin datasta? Nyt suomalaiset ovat mobliitiedonsiirossa muita Pohjoismaita ja Baltiaa edellä, kiitos kiinteähintaisten, rajattomien datapakettien.

– Toistaiseksi meillä ei ole mitään suunnitelmia siirtyä datan käyttöön perustuvaan hinnoitteluun. Liikevaihdon kasvua tulee hyvin käyttäjämäärän kasvun kautta, kun ihmiset siirtyvät älypuhelimiin, DNA:n Väisänen sanoo.

Samoilla linjoilla on Elisan liiketoimintajohtaja Jan Virkki.

– Tällä hetkellä vallitseva trendi on täysin toisen suuntainen kuin käyttöön perustuva hinnoittelu. Hinnoittelu tehdään nopeuden, ei määrän mukaan. Monet palvelut ovat askeleen edellä nykyisistä nopeuksista, joten nopeampien yhteyksien tarve on jatkuva. Käyttömääräiseen hinnoitteluun ei olla palaamassa.

Operaattorit kilpailevat lisäpalveluilla

Tietoliikennemarkkinat ovat Suomessa kilpaillut ja hinnat alhaiset. Kun hinnoittelussa on vähän liikkumavaraa, kilpailevat operaattorit asiakkaista muilla keinoin.

– Lisäpalveluista on tullut operaattoreille erottautumiskeino. Tarjolla on esimerkiksi tv- ja elokuvakirjastoja ja musiikkipalveluita, DNA:n Väisänen listaa.

Viestintäviraston tutkimuksen mukaan vajaa 40 prosenttia suomalaisista katsoo säännöllisesti videoita tai kuuntelee musiikkia matkapuhelimella. Määrä on lähes tuplaantunut muutamassa vuodessa.

– Tv-palvelut ovat merkittävä osa liiketoimintaa. Tv- ja viihdepalvelut perustuvat siihen, että ihmiset haluavat katsoa, mitä vain haluavat ja koska vain haluavat. Operaattori pyrkii siihen, että palveluntarjonta on hyvää, yhteydet hyvät ja palvelut kiinnostavia, Elisan Virkki sanoo.