Koe uusi yle.fi

Poliisi: Jopa yli puolet moottoripyöristä ajaa meluputkilla

Kesäkelien mukana myös kesäpelit saapuvat. Moottoripyörien aiheuttama melu on pysyvä ongelma monissa kaupungeissa, kun motoristit eivät malta olla huudattamatta pyöriään asutuilla alueilla ja yömyöhäänkin

Ajankohtainen kakkonen
Maksimainen
Ylikonstaapeli Risto Maksimainen uskoo, että katsastuspakko vähentäisi moottoripyörämelua huomattavasti.Onni Koivisto/Yle

– Moottoripyörien virittely rehoittaa villinä. Jopa noin puolet moottoripyöristä on määräysten vastaisia, arvioi kenttäkokemuksensa perusteella ylikonstaapeli Risto Maksimainen Itä-Uudenmaan poliisin liikenneyksiköstä.

Suomen liikenteessä on 238 000 moottoripyörää. Poliisi myöntää, ettei moottoripyörien melun valvontaan riitä voimavaroja.

Meluvalvontaiskuja järjestetään harvoin ja pakoputkien ääniin kiinnitetään huomiota satunnaisesti muun liikennevalvonnan yhteydessä.

– Tyypillistä rakentelua on se, että poistetaan sieltä desibelikilleriksi kutsuttu kuristin. Se otetaan pakoputkesta pois ja sen jälkeen putki ei enää ole hyväksytty.

– Me emme puutu itse meluun, vaan katsastamattomuuteen, koska kun muutoksia tehdään, ajoneuvo pitää katsastaa. Vanhojen pyörien kohdalla rakentelu on hieman vapaampaa, ylikonstaapeli Risto Maksimainen sanoo

Kilvet irti

kilpi
Liikaa ääntä, siispä killpi irti ja katsastukseenOnni Koivisto/Yle

Virittelystä rangaistaan harvoin. Käytännössä poliisi poistaa melurajoja rikkovan tai muuten määräyksien vastaisen moottoripyörän kilvet ja määrää ajopelin katsastukseen.Katsastuksesta tulee vaivaa ja se maksaa.

Suomessa ei esimerkiksi muiden Pohjoismaiden tai monen muun EU maan tapaan vaadita moottoripyörien katsastamista määräajoin.

EU:n liikennekelpoisuuspaketissa tavoitteena on ollut liikenneturvallisuuden parantaminen moottoripyörien määräaikaiskatsastuksin. Suomi on saanut joustoa, kun on perusteltu, että liikenneturvallisuutta voidaan tehokkaammin parantaa muilla keinoin, kuten valistuksella.

Katsastuksesta hyötyjä

– Moottoripyörien katsastuspakkoon otetaan Suomessa uudelleen kantaa viimeistään vuoden 2017 kevääseen mennessä EU:n liikenneturvallisuusvaatimusten takia, sanoo liikenneturvallisuusyksikön päällikkö Otto Lahti Trafista.

– Katsastustoiminta johtaisi siihen, että pyörät olisivat edes joskus kunnossa ja moottoripyöräilijät saisivat käsityksen siitä, mikä on hyväksyttävä melutaso, Otto Lahti sanoo.

Lisää aiheesta Ajankohtaisessa kakkosessa tiistaina 21.00 klo 21 TV2.

Lähteet: Euroopan komission Liikennekelpoisuuspaketti 2012