1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Kolea alkukesä ei jäähdyttänyt suomalaisten grillejä

Grillimakkara tekee kauppansa, vaikka grillaussäät eivät ole olleet alkukesästä parhaimmillaan. Makkaravalmistajat reagoivat sään ja menekin muutoksiin nopeasti.

Kotimaan uutiset
Makkara tirisee grillissä.
Yle

Viileä ja sateinen alkukesä ei ole hyydyttänyt makkaran myyntiä. Grillimakkaraa on valmistajien mukaan myyty lähes samaan tapaan kuin aiempinakin kesinä.

– Vilkkaampaa olisi ollut, jos ilmat olisivat olleet kohdallaan. Grillisesonki on myöhässä tavanomaisesta muutaman viikon. Loppukesä näyttää, syödäänkö grillituotteita normaalisti, sanoo Snellman-lihajalostuksen toimitusjohtaja Henrik Snellman.

Kehnon sään vaikutus myyntiin ja kulutukseen on vain muutamia prosentteja.

– Grillaamisen kannalta olisi toivottavaa, että heti alkukesästä olisi lämpimiä kelejä, jolloin ihmiset kaivavat grillit esiin ja aktivoituvat grillaamaan. Nyt on tosin myös havaittavissa uusi trendi, jossa grillaamista jatketaan läpi vuoden säistä riippumatta, kertoo valikoimapäällikkö SOK:lta Sari Miettunen.

– Myynnin olisi odottanut olevan muutaman prosentin suurempaa, huomauttaa myös Henrik Snellman.

On tosin myös havaittavissa uusi trendi, jossa grillaamista jatketaan läpi vuoden säistä riippumatta.

Sari Miettunen

Sääennusteita seurataan makkaratehtaissa ja kaupoissa tarkasti. SOK:n Miettunen kertoo, että esimerkiksi juhannukseksi makkaraa varataan kauppoihin joka tapauksessa aina reilusti.

– Myyntivolyymit ovat niin suuret, että tilaukset tehdään hyvissä ajoin ennakkoon. Jos nähdään, että helteitä on luvassa, tilausmääriä kasvatetaan. Säihin pystytään reagoimaan melko hyvin paikallisia ennusteita seuraamalla.

Hävikkiä ei juuri synny

Orimattilalainen Maatila-liha Meronen on onnistunut tänä kesänä jopa kasvattamaan myyntiään.

Joka viikko pitää kyllä katsella sääennustetta.

Juha Meronen

– Myyntipaikkojen määrä on lisääntynyt ja myynti on kasvanut jonkin verran. Makkaramyynnissä on nousua, sanoo yrittäjä Juha Meronen.

Meroselta makkaratuotteet lähtevät nopeasti valmistuksen jälkeen kauppoihin. Myyntiaikaa on kolmesta neljään viikkoa.

– Pyrimme siihen, ettei tuotteita jää varastoon. Joka viikko pitää kyllä katsella sääennustetta, Meronen myöntää.

– Vakioporukka ja kesätyöntekijät pyörittävät hommia. Ei ole tarvinut esimerkiksi vähentää työntekijöitä huonojen säiden takia, hän lisää.

Perinteinen makkara tekee kauppansa

Myös suurilla makkaravalmistajilla on mahdollisuus reagoida sään ja samalla menekin muutoksiin rivakasti. Valmistajien mukaan hävikki on pientä.

Myös makkaroissa makumieltymys on nyt perinteisempi.

Matti Perälä

– Lihanjalostukseen on palkattu täksi kesäksi 230 henkilöä, mikä on hieman enemmän kuin viime vuonna. Heille on tarjottu työsopimuksessa 20–40 tuntia töitä per viikko. Näin pystymme säätelemään tuotantoa, Henrik Snellman sanoo.

Kaiken kaikkiaan makkara on pitänyt pintansa suomalaisten eväänä. Atrian lihavalmiste- ja valmisruokaliiketoiminnan johtaja Matti Perälä kertoo, että makkarasta kuluttajat hakevat nykyään etenkin perinteisiä makuja.

– Liha ja siipikarja ostetaan maustamattomina. Myös makkaroissa makumieltymys on nyt perinteisempi, eikä kysyntää ole niin monille eri mauille kuin muutama vuosi sitten.

Lue seuraavaksi